Rose Eken introduktion

Rose Eken (f. 1976) er uddannet fra Edinburgh College of Art (1997-2001) og fra Royal College of Art i London (2001-2003). Hun bor og arbejder i København.  

Rose Eken arbejder fortrinsvis med keramik, hvor hun genskaber hverdagens artefakter. Det kan være alt fra genstande fra hjemmet til værker skabt med baggrund i musikkulturens univers såsom guitarpedaler fra øvelokalet, battle jackets og LP-covers. Derudover skaber hun også værker i materialer som broderi, maleri på glas og bronze. 

Eken har desuden skabt større udsmykningsopgaver i bronze til f.eks. Ragnarock – Museet for pop, rock og ungdomskultur i Roskilde og til Frederiksbjerg Skole i Aarhus.   

Rose Eken arbejder detaljeret med hverdagens genstande og musikscenens efterladenskaber. For eksempel har hun udformet fladmaste øldåser og askebægre fulde af cigaretskod i ler og broderet slidmærker fra bestemte musikeres brugte trommeskind (Lars Ulrich, Emil Landgreen, Charlie Hall og Emil de Waal) på stof i yderst langsommelige og detaljerede processer. 

Fra teenagealderen arbejdede Rose Eken som scenetekniker, hvor hun tidligt fik et indblik i livet bag scenen og alle de detaljer, som publikum typisk ikke ser: fra guitarpedaler, trommestikker og sætlister fra koncerter til nogle af de mange genstande, som musikkulturen er indhyllet i, f.eks. battle jackets, sprutflasker, cigaretpakker og andre genstande, der er samleobjekter og kan have nærmest kultagtig status. I 2018 præsenterede Rose Eken udstillingen Afterbeat på Horsens Kunstmuseum, som netop tog udgangspunkt i musikkulturens univers.  

Rose Eken peger desuden på kunsthistoriens stilleben som en vigtig inspirationskilde – det at almindelige hverdagsgenstande og madvarer stilles op og gengives minutiøst for at fortælle en symbolsk historie. I sit arbejde med hverdagsgenstandene manipulerer Rose Eken ofte med størrelsesforhold, hvilket også automatisk sker, når ler brændes, idet det her bliver 10 % mindre end før brændingen. Eken er samtidig meget bevidst om, at genstandene får et helt andet udtryk, når de laves i et andet materiale – her som oftest ler. Man kan sige, at Rose Ekens værker får deres publikum til at tænke mere over de genstande, værkerne gengiver, fordi de netop ser lidt anderledes og uvante ud. Samtidig spiller hendes værker på dét at samle på ting: genstande, der minder samleren om et bestemt sted eller en bestemt begivenhed, og som har en sentimental betydning snarere end en praktisk anvendelse. Derudover bliver Rose Ekens kunstneriske praksis over tid nærmest et katalog over artefakter, som ikke længere findes i vores moderne verden. F.eks. de mange ølkrus i installationen Aftermath fra 2018, som om få år slet ikke længere anvendes til koncerter, da der er indført pant på alle solgte ølkrus, hvilket gør, at gæsterne returnerer dem, efter koncerten er slut.   

Horsens Kunstmuseum erhvervede i 2014 værket The Hotel Room fra samme år til museets samling af Rose Eken; værket var det første af kunstneren i museets store samling af eksperimenterende samtidskunst. Siden er flere værker føjet til, og samlingen indeholder nu otte værker skabt af kunstneren i perioden 2011-2018.  

 

 What Makes Nancy So Great By Sidney, 2011 

Gitanes, 2014 

The Hotel Room, 2014

Frokosten, 2015

Kitchen Totem with Orange Bucket, 2017 

Aftermath, 2018 

Jacket with Green Sleeve, 2018 

Misfits – Jacket with Green Sleeve, 2018