Jacket with Green Sleeve, 2018

Horsens Kunstmuseum erhvervede i foråret 2018 første del af det todelte glasmaleri Jacket with Green Sleeve og Misfits – Jacket with Green Sleeve af Rose Eken, begge fra 2018. Værket Jacket with Green Sleeve er et tinselmaleri af en battle jacket, som vi kender dem fra den mere alternative og til tider hardcore del af musikkulturen. Jakken eller vesten, som der er syet badges, nitter osv. på, bæres af fans til koncerter.

Værket blev erhvervet i foråret 2018 inden Rose Ekens første soloudstilling Afterbeat på museet samme efterår. I forbindelse med udstillingen præsenterede Rose Eken Horsens Kunstmuseum for maleriets bagside, nemlig værket Misfits – Jacket with Green Sleeve, som museet efterfølgende også erhvervede til samlingen. Med værkerne peger Rose Eken på sin egen interesse for og fascination af musik og fankultur.

Tinselmaleri er en teknik, som Rose Eken har brugt igennem store dele af sit kunstneriske virke. I museets samling ses desuden værket Gitanes fra 2014, som var det første maleri på glas af kunstneren, som museet erhvervede. Teknikken ved at male på glas er på mange måder omvendt i forhold til at male på lærred, fordi man her maler maleriets yderste lag først og derefter arbejder sig bagud, hvorimod man i et klassisk maleri på lærred starter med at male det inderste lag og bevæger sig udad. Teknikken tinsel betyder omvendt maleri på glas, skabt med glat eller krøllet metallisk folie påført bag på det gennemskinnelige og gennemsigtige materiale.

I første halvdel af det 19. århundrede blev unge kvinder i England, hvis forældre ønskede at give deres døtre en raffineret uddannelse og kunne betale for sådanne specialklasser, undervist i tinselmaleri. I anden halvdel af det 19. århundrede havde kunsten udvidet sig uden for skolens pensum, og instruktioner blev spredt gennem bøger og annoncer i kvindeblade. Maleriets oprindelse kan føres tilbage til renæssancens Italien, 1700-tallets Kina og Frankrig og det 19. århundredes Østrig, England og Tyskland.

Jacket with Green Sleeve, 2018
Mål: 120 x 100 cm
Akryl og tinselfolie på glas
Købt den 26. april 2018