Wørzner-samlingen – Dansk kunst omkring 2. Verdenskrig

15 februar – 29. april 2001

Wørzner-samlingen består af 124 malerier, skulpturer, akvareller og pasteller, hvoraf en stor del nu vises på Horsens Kunstmuseum. Værkerne er indkøbt i perioden ca. 1939-1945 af slagtermester Max Wørzner, som havde et meget fint blik for sin samtids unge kunstnergeneration.

Høst-sammenslutningens abstrakt-ekspressionistiske kunstnere, som senere markerede sig i COBRA-gruppen, er stærkt repræsenteret af Asger Jorn, Else Alfelt, Carl-Henning Pedersen, Ejler Bille, Egill Jacobsen, Henry Heerup og den islandske kunstner Svavar Gudnason. Fra den samtidige naturalistisk-figurative Corner-gruppe er først og fremmest Erik Raadal fornemt repræsenteret med en række hovedværker.

Blandt andre fremtrædende kunstnere kan nævnes Vilhelm Lundstrøm, Egon Mathiesen, Karl Bovin, Jens Søndergaard, Richard Mortensen og Robert Jacobsen.

Samlingen er udlånt af Vejle Kunstmuseum.