Lars Nørgård – Horsens Kunstmuseums samling

Lørdag den 7. november 2020 – søndag den 16. maj 2021

Horsens Kunstmuseum præsenterer en større ophængning med værker af Lars Nørgård.

Ophængningen præsenterer museets samling af kunstnerens praksis, som spænder – for Horsens Kunstmuseums vedkommende – over perioden 1983 – 2019. I forbindelse med ophængningen har museet udgivet en publikation med tekst og billeder af samlingens værker.

Lars Nørgård (f. 1956) er uddannet på skolen for Brugskunst i København i 1975-78 og på Academy of Art College i San Francisco i 1980-81. Han var medlem af ’Værkstedet Værst’ i perioden 1982-1984 og var en del af den gruppering som op igennem af 1980érne blev betegnet som ’De Vilde Unge’.

Lars Nørgård maler i et fortællende og absurd figurativt sprog, ofte med et kritisk bid. Malerierne veksler mellem abstrakt og figurativ form, hvor en overbevisende stregføring og besynderligt sammensatte farveklangflader danner et særegent oplevelsesrum. Han skaber også helt forenklede stregtegninger, som minder om tegneseriens formsprog.

Du kan læse en stor del af det nyligt udgivet Lars Nørgård samlingskatalog  samt se et mindre udsnit af billeder fra kataloget her,  og opleve udstillingen i 3D her.

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen