Form i forandring
1 september – 21 oktober 2001
Dansk design har gennem årtier stået for kvalitet – en kvalitet, der forlængst har givet dansk design international anerkendelse. Men hvordan kommer vor tids unge generation af kunsthåndværkere og designere videre i dag, hvor klassikerne fortsat står så stærkt som nogensinde? Det er dette spørgsmål, som udstillingen Form i forandring søger at besvare, vel vidende at der ikke blot findes ét rigtigt svar på spørgsmålet. Udstillingen forsøger derfor heller ikke at tegne et forkromet overblik over dansk kunsthåndværk og design i dag, men viser vort valg i form af en række punktnedslag i den frodige talentmasse, som tegner dagens danske design. I disse år sker der så meget på området, at der ret beset ville være stof til adskillige udstillinger! Udstillingens 17 yngre designere og kunsthåndværkere viser værker inden for områderne møbel- og lys design, keramik, beklædning, glas og metal. Deres formgivning skyder i vidt forskellige retninger, men de har som fællestræk det kvalitative. Her tages kærligt og uimponeret livtag med nogle af vore kendteste klassikere, som det skete i 2000 da det kongelige musselmalede porcelæn fik sin unge uhøjtidelige variant med Karen Kjældgård-Larsens „Mussel Mega”. Og hvorfor overhovedet spise af porcelæn der skal vaskes op, når man kan kompostere sit service – eller spise det – som keramikeren Anne Bannick foreslår med sine spiseskaller? Fremover kan det måske blive svært at bestemme, hvor skabet skal stå – i hvert fald hvis man vælger Louise Campbells “Henslængte Klædeskabe”. Dette møbel er sat i produktion, mens andre af udstillingens møbler er unika eller prototyper, der befinder sig i en udviklingsfase. Det gælder designerduoen Holmbäck & Quaade, der viser unikamøbler af tommestokke, og Ask Emil Skovgaards langbenede kommentarer til Arne Jacobsens moderne klassiker „Syveren”, som det ophøjede ikon denne stol på mange måder er. En moderne variant af Dronning Margrethes tronstol kan også ses på udstillingen.Heller ikke beklædningen er ligefrem stangtøj, selvom modedesigner Annette Meyers habitsæt hænger pænt på rad og række – for materialet er hentet fra supermarkedets konsumvarer og siden bearbejdet. Ligeså utraditionelt er Alex Sozas futuristiske „intelligente” tøj, der fungerer som en forlængelse af kroppen.Glas i former, som næsten synes uladsiggørlige, præsenteres af Micha Maria Karlslund, Trine Drivsholm og Karen Lise Krabbe, mens duoen Claydies, der består af keramikerne Tine Broksø og Karen Kjældgård-Larsen, syer i det keramiske materiale, som var det stof og ikke ler.
Indenfor smykkekunsten viser Kasia Gasparski, Margaret Bridgwater, Anette Dreyer, Mette Laier Henriksen og Carolina Vallejo hvorledes de traditionelle ædelmetaller er blevet suppleret med et bredt register af andre materialer, der rækker fra silkechiffon til plexiglas og nylon. Samtidig ser vi smykker, der ikke alene traditionelt smykker kroppens ydre, men som også kan handle om identitet på et dybere plan, og som sætter fokus på andre dele af kroppen end halsen, hænderne og brystet. Udstillingen viser bl.a. smykker til så upåagtede områder som knæhasen og armhulen, smykker der fungerer som farveakupunktur og smykker der har hentet sit materiale i medicinskabet fremfor hos juveleren. Form i forandring er med andre ord en udstilling, der også viser form til forundring.
Læs mere