Christian Lemmerz & Norbert Tadeusz

Horsens Kunstmuseum præsenterer en dialogudstilling mellem billedhugger Christian Lemmerz og  maler Norbert Tadeusz.

I 2016 blev udstillingen MEAT med værker af den tyske kunstner Norbert Tadeusz (1940-2011) og den tysk/danske kunstner Christian Lemmerz forsøgt gennemført i Beijing. Dog blev Norbert Tadeusz værker bortcensureret af de kinesiske myndigheder ved indrejsen til Kina og det var således kun Christian Lemmerz værker, der blev vist på den planlagte udstilling i Beijing. På væggene hvor Norbert Tadeusz værker skulle have hængt hang tomme hvide lærreder. Udstillingen var æstetisk smuk, men den ønskede dialog udeblev pga. af den kinesiske censur. Nu bringer Horsens Kunstmuseum de to kunstneres værker sammen i en dialogudstilling i efteråret 2020.  

De to kunstnere er familiær beslægtede(Norbert Tadeusz er Christian Lemmerz afdøde svorger). Dog er det ikke dette der bringer de to i en kunstnerisk dialog, men derimod et fælles motivmæssigt udgangspunkt i kødet. Kød som materie, materiale og genstand for fortolkning. Dette opleves i makabre billeder og fortællinger om verden omkring os. For Norbert Tadeusz vedkommende bliver det de oprindelige værker, der skulle være vist i Beijing. Her ses værker som Marcelleria, 1970, Pistoia. Ochse II, 1983, Ulla in Pistoia fra 1986 og O.T fra 1987, alle værker der cirkulerer omkring den ophængte og udspændte krop. Værkerne er alle olie på lærred og er skabt i perioden 1970 – 1987 og kommer på udstillingen til at gå i dialog med Christian Lemmerz ny producerede skulpturer og VR-værker. Det vil sige at Christian Lemmerz bidrag fra udstillingen i 2016 bliver genfortolket. Tre nye marmorskulpturer, ca. 225cm høje, samt en række nyere VR-værker, der peger på livet, religionen, angsten og døden.  

Horsens Kunstmuseums intention med dialogen mellem de to kunstnere er at pege tilbage i tiden for at se på deres fælles inspirationer og samtidig pege på nutiden og fremtiden ved at lade Christian Lemmerz præsentere nye værker.

 

Udstillingen er gavmildt støttet af: Augustinus Fonden, Statens Kunstfond, Knud Højgårds Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Insero Horsens, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, 15. Juni Fonden, Familien Hede Nielsens Fond og Beckett Fonden. 

 

Fotos: Collection Estate of Norbert Tadeusz og Horsens Kunstmuseum // Anders Sune Berg

Collection Estate of Norbert Tadeusz