Christian Lemmerz – “City of God (Cph)”, 2006

3 november 2007 – 6. januar 2008

Værket ”City of God (Cph)” består af en 15 kvardratmeter stor kartonmodel, der viser et sønderbombet København, samt det tilhørende filmværk ”Cph: the final solution”. Den hvide karton kendes fra arkitekturmodeller, der normalt visualiserer drømmen om et fremtidigt projekt. I Lemmerz´s værk er drømmen afløst af et skrækscenarie, den sønderbombede hovedstad. I princippet kunne det være hvilken som helst by, og vi ved heller ikke, om det er fortid eller fremtid. I filmen panorerer et kamera hurtigt hen over kartonbyen ledsaget af lyden af bomber og af Jimi Hendrix´ udgave af den amerikanske nationalsang på elektrisk guitar, som den lød i Woodstock i 1969. Dermed konfronteres fred og frygten for terror i dette reflekterende og tankevækkende værk, der kan ses på Horsens Kunstmuseum fra og med lørdag den 3. november 2006 og til og med den 6. januar 2008.

Værket er siden blevet erhvervet til museets samling