fbpx

Cathrine Raben Davidsen. Introduktion

I denne del af vores hjemmeside præsenteres alle værker af Cathrine Raben Davidsen fra samlingen.

Cathrine Raben Davidsen (f. 1972) blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2003. Samme år modtog hun Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris for sit kunstneriske arbejde. Prisen gives til en ung kunstner, der har markeret sig på den danske samtidskunstneriske scene gennem de seneste år. Udover studiet på Det Kongelige Danske Kunstakademi har Raben Davidsen studeret kunst ved Instituto d’Arte, Lorenzo de Medici i Firenze, og ved De Vrije Academie voor Beeldende Kunst, i Haag.

I Cathrine Raben Davidsens kunstneriske praksis forenes historiske fortællinger og oldtidens traditioner og mytologiske figurer med nutidsmenneskets eksistentielle udfordringer og problemstillinger. Cathrine Raben Davidsen er på mange måder en sampler af forskellige visuelle og æstetiske udtryk og kendte motiver fra historiens mest anerkendte kunstnere og forfattere. Tematikker omhandlende køn og identitet bliver skildret med sanselighed og stoflighed, hvilket er med til at invitere beskueren med ind i værket. Karakteristisk for hendes kunst, hvad enten det er malerier, fotografier, collager, keramik, tegninger eller grafik, er skildringer af mennesker, ofte kvinder, hvis kroppe er i opløsning eller fremstår slørede og utydelige. Tilbage står menneskenes ansigter klart skildret, ofte sminkede og med et alvorligt udtryk. Cathrine Raben Davidsen besidder en fascination af de mennesker, der er blevet forbigået i historien eller ikke har haft en stemme. Med sine værker er hun med til at give dem den stemme, de aldrig fik.

Cathrine Raben Davidsens værker spænder bredt. Hun arbejder med maleri, fotografi, collage, tegning, grafik og keramik. Hun har også samarbejdet med designere som Munthe Plus Simonsen, og de seneste år (2017-2019) har hun haft et kunstnerisk samarbejde med Royal Copenhagen, hvor hun har lavet keramik. Karakteristisk for kunstnerens værker er, at de ofte forener historiske fortællinger, mytologiske figurer og dyriske formationer med nutidige problemstillinger og udfordringer. Selv har hun udtalt, at kernen i hendes kunstneriske praksis er tab, transformation og død. Som barn mistede hun sin far allerede som 13-årig. Kunsten blev derfor en måde, hvorpå hun kunne bearbejde sorgen og finde en udtryksform for det, som ikke længere var. Dette kan for eksempel ses i maleriet Familie (1996). Du kan læse mere om maleriet her.

Gennem de seneste godt og vel 25 år er Cathrine Raben Davidsen fortsat med at kaste sig over og ud i nye medier, materialer, tematikker og udtryksformer. Hvor kunstneren i 1990’erne arbejdede med en personlig sorg, tager hendes værker fra starten af 00’erne og op til i dag ofte fat i sorg som et universelt emne. Her ser hun sig selv som et vidne, der gennem kunsten kanaliserer andres smerte. Fra omkring 2015 ses et mindre fokus på litterære og kunsthistoriske nedslag til fordel for et mørkere og mere finurligt og mytisk univers, hvor de kraftige og sprudlende farver er udeladt. Dette ses eksempelvis i kunstnerens keramiske værker lavet som et samarbejde med Royal Copenhagen, der blandt andet kunne ses på udstillingen Totem i Royal Copenhagens lokaler på Amagertorv i København i 2019. Her forener kunstneren sin helt unikke evne til at skildre figurer med inspiration fra præhistorisk keramik fra Europa, Mexico og Japan og især tysk stentøj fra det 16. og 17. århundrede.

I udstillingen Dark Matter, som blev vist i 2019-2020 på Horsens Kunstmuseum, kunne man også opleve, hvordan Cathrine Raben Davidsen havde bevæget sig mod et mørkere univers. Udstillingen var en dialogudstilling mellem kunstnerne Cathrine Raben Davidsen og Nikoline Liv Andersen. Tematisk tog udstillingen afsæt i naturen og naturens betydning for vores eksistens.

Modsætninger og forholdet mellem form og ikke-form, krop og sjæl støder mod hinanden og forenes i Cathrine Raben Davidsens kunst. Det er mellem disse lag, at spændingerne opstår. Modsætninger ses også i kunstnerens brug af farver. Hun arbejder ofte med farver, der ikke passer sammen i traditionel forstand. I stedet for at farverne harmonerer og komplementerer hinanden, kæmper de nærmest om at få plads i værkerne. Dette skaber et interessant, spændingsfyldt og dynamisk udtryk.

Det er altså de store livsspørgsmål: død, fødsel, identitet og kærlighed, som Cathrine Raben Davidsen skildrer figurativt og sanseligt. Netop som man har fået øje på et motiv, er det, som om det forsvinder for en igen. Dette kan ses i det store farverige maleri To Tell the Truth (2009). Læs mere om maleriet her.

På Horsens Kunstmuseum har du mulighed for at gå på opdagelse i flere af kunstnerens hovedværker, heriblandt malerierne Familie (1996), Uden titel (1998), Jealousy (efter Manet) (2003), Selvportræt (2003), Munchs søster (2003), Patient-Hearted (Argos) (2005), Messenger (2005), Poisoned Tongues (2006), Prochne (2006), To Tell the Truth (2009), A Flowering Tree (2010) og Dark Night IV (2016).

De følgende tekster om Cathrine Raben Davidsens værker i Horsens Kunstmuseums samling er opstillet kronologisk og udarbejdet af kunsthistoriker Cecilie Bernts.