fbpx

To Tell the Truth, 2009

Cathrine Raben Davidsen har en unik evne til at forene det almene og det yderst personlige i sin kunst. I det farverige maleri To Tell the Truth kaster kunstneren lys over kvindefiguren. Her ses en række kvinder, der interagerer med hinanden, og hvor deres tøj, ansigter og maleriets farvepalet glider ind og ud af hinanden. I årene omkring 2005-2015 arbejdede Cathrine Raben Davidsen med motiver som marionetdukken, masken og danseren. Dette kan for eksempel også ses i maleriet A Flowering Tree (2010). Læs mere om maleriet her. Motiver som masken, marionetdukken og danseren blev især brugt i starten af 1900-tallet i den avantgardistiske bevægelse dadaismen, hvor kunstnerne ofte udfordrede vores tanker om køn, krop og identitet ved at anvende mannequin- og marionetdukker i deres værker. Disse motiver er også synlige i maleriet To Tell the Truth, hvor kvindernes ansigter fremstår stive, identitetsløse og tomme.

Titlen, To Tell the Truth, spiller på modstridende elementer. Her opstår der et clash mellem de klare, kraftige farver og selve indholdet. Ved første øjekast udstråler maleriet en positiv energi, da farverne virker opløftende. Ved nærmere iagttagelse virker stemningen i maleriet mere anspændt og dyster. I venstre side af billedet ses en kvindefigur, der i sine arme holder en anden kvinde, der vrider sig, som om hun har smerter. Kvindernes kroppe er svævende og slørede og glider ind i hinanden. Vores opmærksomhed drages mod dem. Det er, som om Cathrine Raben Davidsen spiller på teorien om ”at fortælle sandheden” ved at maskere den. At bære maske er noget, vi forbinder med at holde noget skjult, ikke være helt ærlige. Eller det at ”tage en maske på”, hvor vi maskerer os for at blive en anden end den, vi er. Denne tematik gør sig også gældende i maleriet. Kvindernes tøj og hår ser ud, som om de er fra en anden tid, hvor kvinder ikke havde de samme rettigheder som manden. Her kan man forestille sig, hvordan flere følte, at de måtte maskere sig og være en anden end den, de i virkeligheden var, for at passe ind i samfundets normer og regler.

For Cathrine Raben Davidsen er det ikke nødvendigt at have et specifikt budskab med sine værker. I stedet er kunstneren optaget af, at beskueren selv skal have lov til at tolke værkerne og leve sig ind i dem på sin egen måde og med sin egen baggrund. I dette maleri er kunstneren dykket ned i den britiske forfatter og feminist Virginia Woolfs (1882-1941) forfatterskab for at søge inspiration dér. Virginia Woolf var kendt for at bruge teknikken stream of consciousness (da. bevidsthedsstrøm), der er en litterær metode, som bruges til at gengive en romankarakters indre tanker og følelser. På den måde bliver det nemmere for læseren at leve sig ind i karakterens indre følelsesliv. I sine romaner skildrer Virginia Woolf, hvad det vil sige at være menneske og alle de udfordringer og sårbarheder, der er forbundet med det. Hun havde særligt fokus på kvindernes rolle i samfundet. Denne måde at arbejde på og evnen til at gengive menneskers indre følelser og tanker, det fragmenterede og det sammensatte, er i høj grad også synlig i Cathrine Raben Davidsens maleri To Tell the Truth. Her er det, som om vi bliver draget ind i handlingen og bliver en del af kvindernes indre smerte.

To tell the truth, 2009
Inventarnummer: 1182
240 x 200 cm
Olie på lærred
Gave fra Horsens Kunstmuseums Venner 17. november 2010

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen