Signe Guttormsen – Med ryggen mod fartretningen

11 november  2006 – 21  januar 2007

Karakteristisk for Signe Guttormsens arbejder er en skepsis over for entydige værkbegreber. På udstillingen vises fotografiske arbejder og malerier, der er skabt i grupper, som tydeligt adskiller sig fra hinanden og alligevel domineres af de samme problemstillinger. De er frem for alt kendetegnet ved at kunstneren fungerer som aktør uden dog at eksponere nogen form for subjektiv ekspressivitet. Det er en iscenesættelse af maleriet, et spændingsfelt mellem materialets egenskaber og kameraets distancerede blik. I værket “To the End og the World”, der er skabt til Horsens Kunstmuseum, reflekterer Signe Guttormsen over afgrænsning og uafsluttelighed. Kunstneren drager en parallel til de virtuelle verdener og konsumsamfundet, hvor det er mindre vigtigt, hvad man vil, men mere vigtigt, at man har alle muligheder. Arbejdet består af 28 elementer, i form af bemalede træplader i forskellige former og størrelser, der sat sammen udgør et billede på ca. 3 x 8 meter. Farverne, der er hældt på, optræder isoleret og synes ikke at have noget med det underliggende materiale at gøre. En direkte kontakt med billedfladen sørger derimod fræsede, slebne og brækkede indgreb for. Signe Guttormsen er født i 1964 i København. Hun har studeret på Kunstakademiet i København og på Rijksakademie von beeldende Kunst i Amsterdam. Hun har modtaget flere priser og stipendier, bl.a. Statens Kunstfonds 3-årige Arbejdslegat, Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris, Det lille Jens Søndergaards Mindelegat og Dansk Kunst Prisen. Hun har boet og arbejdet i Köln siden 1996.