Last Light – Nick Theobald & Emil Westman Hertz

– en dialog på Horsens Kunstmuseum

Udstillingsperiode lørdag den 25. februar – søndag den 13. august 2023

Horsens Kunstmuseum præsenterer en dialog udstilling mellem den amerikanske billedkunstner Nick Theobald (1986) og den afdøde danske billedkunstner Emil Westman Hertz (1978 – 2016). Udstillingen tager afsæt i museets store samling af værker af Emil Westman Hertz, som Nick Theobald er gået i dialog med.  På udstillingen præsenteres værker skabt af de to kunstnere i perioden 2011 – 2023.

Emil Westman Hertz stod til at kunne blive en af de helt store danske kunstnere, med sin særegne tilgang til det at skabe skulptur. Emil Westman Hertz alt for tidlige død satte en stopper for denne berigelse af dansk kunst.

Allerede i 2011 erhvervede Horsens Kunstmuseum den første skulptur, der senere er blevet fulgt af en række værker både inden for skulptur, tegning og grafik med henblik på at kunne præsentere de kunstneriske problemstillinger han gennem sin korte praksis arbejdede med.

Et af de centrale materialer for Emil westman Hertz kunstneriske praksis var naturen: bivoksen, bjørnekloen og forskellige andre materialer der tager afsæt i naturen. Bivoksen finder vi også hos Nick Theobald. Det var en medvirkede årsag til Horsens Kunstmuseums første erhvervelse af den unge amerikanske kunstner i sommeren 2019. En erhvervelse der ikke kun skabte en berigelse af museets samling, men som også åbnede op for et nyt og spændende samarbejde med en kunstner der i mange henseende arbejder som Emil Westman Hertz.

Personlig og kunstnerisk kamp

Emil Westman Hertz kunstneriske praksis var særegen og bar præg af en kamp, såvel personligt som kunstnerisk. Kampen kom på æstetisk- og poetisk-vis til udtryk i værker som på engang var symboltunge og lette. Denne balance ses tydeligt igennem Emil Westman Hertz praksis hvor de skulpturelle elementers lethed bliver opvejet af temaernes nærmest uhyggelige tyngende tilstedeværelse. En kamp som også opleves hos Nick Theobald, hvor værkernes visuelle udtryk, ved første øjekast, virker lette og nærmest poetiske, mens det ved en nærmere læsning, af værket, bliver tydeligt at her er tale om en kunstnerisk kamp, der ligger arm med den omkringliggende verden og den måde som vi mennesker forbruger den.

I forbindelse med udstillingen publiceres et udstillingskatalog, samt det er muligt at læse meget mere om Emil Westman Hertz i Horsens Kunstmuseums samling her.

Udstillingen er gavmildt støttet af: Familien Hede Nielsens Fond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Insero Horsens, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, 15. Juni Fonden, Beckett Fonden, Statens Kunstfond, Toyota Fonden, Francisco Costa og Michael Stipe.

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen & Horsens Kunstmuseum