More give me more give me more – dette dit dørtrin af Martin Erik Andersen (samlingen)

More give me more give me more – dette dit dørtrin af Martin Erik Andersen

Udstillingsperiode lørdag den 29. juni – søndag den 6. oktober 2024.

Horsens Kunstmuseum erhvervede tilbage i 2009, takket være Ny Carlsbergfondet Martin Erik Andersens store installation more give me more give me more – dette dit dørtrin fra samme år.

I denne installation opleves det 4,5 x 15 meter store silikonetæppe, med afsæt i det historiske Ardabiltæppe, et klassisk persisk tæppe fra cirka år 1540. Med værket har Martin Erik Andersen oversat, forskudt og reproduceret tæppet og i stedet for at lade det ligge fladt på gulvet har han rejst det med hjælp af en række bagvedstående metalkonstruktioner. Tæppet står således oprejst i rummet og møder beskueren med sit store og komplekse grid med mere end 120.000 udskåret del elementer, som manuelt er formet, kopieret, fortolket og støbt i silikone. Værket lægger op til et personligt møde mellem beskuer og værk, hvor beskueren har mulighed for at sætte sig ved siden af tæppet og lytte til det komplekse lydbillede der også er en del af installationen.

På det originale Aradbiltæppe er der en inskription: “Ingen anden nåde end dette dørtrin, intet andet ly end denne din dør.” Samt væverens navn Maqsud. Inskriptionen danner derved også udgangspunkt for titlen til Martin Erik Andersens version af det unikke tæppe, her med titlen More give me more give me more – dette dit dørtrin.

Med installationen stiller Martin Erik Andersen skarpt på autenticitet overfor kunstighed, ufuldendte arbejdsprocesser overfor afsluttet fuldkommenhed og et kropsligt nærvær overfor en fremmedgørende gådefuldhed. More give me more give me more – dette dit dørtrin er et værk der udforsker nye materialer med en sjælden nidkærhed. Og ikke mindst er det et værk der stiller skarpt på den vestlige verdens evne og vilje til at indoptage nye kulturer.

Siden slutningen af 1980érne har Martin Erik Andersen markeret sig på kunstscenen med sine særegne værker, ofte skulpturer og skulpturelle objekter, men også med tegning, tekstil og lyd. Værkerne bærer ofte på mange lag af betydninger og der trækkes på et klart register af referencer til både kunst- og kulturhistorien. Martin Erik Andersen er født i 1964 og er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. I 2004 modtog han Eckersberg Medaljen, i 2010 modtog han Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legat, samt Thorvaldsens Medalje i 2014.

Fotograf: Jacob Friis-Holm Nielsen

40 år med Horsens Kunstmuseum

De udstillinger der i øjeblikket kan ses på Horsens Kunstmuseum, binder fortiden, nutiden og et bud på fremtiden sammen: 1984-1985 De tidlige år viser publikum nogle af de allerførste erhvervelser der blev gjort til samlingen efter museets selvstændiggørelse og som er de værker der skabte kimen for museets store samling af eksperimenterende samtidskunst. Derudover præsenteres samlingsophængninger af Ib Braase, Michael Kvium og Troels Wörsel samt Tina Maria Nielsens installation Salon des refusé  fra 2016, , der ligeledes er en del af Horsens Kunstmuseums samling.