Michael Kvium – en ophængning af Horsens Kunstmuseums samling

Michael Kvium (født 1955) har igennem de seneste godt 30 år markeret sig som en af Danmarks væsentligste billedkunstnere.

I hans figurative og fortællende billedunivers går han ind i afkrogene af vores kultur og iscenesætter det dystre og makabre, det moralske og kropslige forfald. Han tager udgangspunkt i den verden, vi lever i og i de mørke sider af vores eksistens. Fremstillingen er kompromisløs og opleves ofte af beskueren som både fascinerende og afskyvækkende.

Michael Kvium er født og opvokset i Horsens, hvor han virkede som bladtegner ved Horsens Folkeblad i årene 1973-79. Han blev efterfølgende uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i årene 1979-85.

Horsens Kunstmuseum har fulgt og understøttet Michael Kviums kunstneriske karriere siden hans gennembrud i midten af 1980’erne. Museet har i dag landets største samling af Kviums værker, som spænder over maleri, tegning, grafik og skulptur skabt i årene 1985-2014. Samlingen giver mulighed for at følge Michael Kviums kunstneriske udvikling fra 1980’ernes tabubelagte hverdagsscener til nutidens mere modne og nuancerede billedunivers.

Det er muligt at blive meget klogere på den aktuelle ophængning i formidlingsvideoen her.

Se en teaser video fra museet her.

Og læs mere om den aktuelle ophængning her.

Udstillingskatalog kan købes på museet og i webshoppen. Klik her

Fotos: Horsens Kunstmuseum

Uden titel, 1994