Jannik Broz – Akt I – Transmission Akt II Indeks

4 maj – 11 maj –Akt I 1996

6 juli – 18 august – Akt II Indeks 1996

Jannik Broz’ projekt i forbindelse med Kulturby 96 i Vejle Amt falder i 2 dele. 2 dele, der på hver sin måde som overordnet tema har ILD. Akt 1. Transmission og Akt 2. Indeks

I Horsens Kunstmuseums vinduesfacade er anbragt 6 TV skærme, som kan ses udefra døgnet rundt. På TV skærmene vil kunne ses en direkte transmission af en skulpturel performance, udført af Jannik Broz på en mark uden for Horsens. Kunstnerens handlinger vil kunne følges kontinuerligt i syv døgn. De registreres af et kamera monteret på kunstneres hoved.

Jannik Broz vil i Akt 1 bo og arbejde i 7 døgn på en mark uden for Horsens i selvvalgt total isolation. Han vil bygge 3 nedgravede grubeovne indbyrdes forbundet. 2 m i dybden og 80 cm i diameter.

Ovnene skal anvendes til at smelte svinefedt. Et materiale Jannik Broz før har eksperimenteret med. Det smeltede svinefedt vil indgå i en række skulpturelle eksperimenter udført på stedet. En udforskning af materialet i forhold til skulptur er en af målsætningerne.

Akt 2. Indeks vil blive en udstilling i et af Horsens Kunstmuseums fine gamle udstillingsrum. Den vil finde sted i juli-august 1996. Bygget op som en installation med en række objekter, der totalt set vil forholde sig til den proces, der gik forud for Akt 1, og til de erfaringer som Akt 1 har bidraget med. Et hukommelses- og erfaringslager i kunstnerisk form.

Jannik Broz - Akt I – Transmission Akt II Indeks