Guldalderen set i nyt lys

21. december  2022 –  25. november 2023

Horsens kunstmuseum præsenterer netop nu en ny samlingsophængning hvor der sættes fokus på Guldalderen set i et nyt lys igennem Horsens Kunstmuseums samling af eksperimenterende samtidskunst. Her udstilles gammel og ny kunst sammen i uventede sammenstillinger, med henblik på at sætte fokus på nye måder at opleve kunsten på og ikke mindst nye fortolkninger af værkerne.

Den danske guldalder er kendt for at afspejle tidens idé om den ideale danske folkekultur. Motiver med åbne landskaber og smukke himmelstrøg var noget over- og middelklassen i landets byer syntes vældig om. Set med eftertidens øjne var det en lykkelig tid. Men perioden var i den grad også præget af kaos og samfundsmæssige spændinger. På trods af disse historiske kriser som prægede Danmark, blomstrerede der et politisk engagement op, i håbet om at kunne skabe en romantisk national-identitet. Man vendte sig væk fra det kriseramte Danmark og forsøgte at skabe et romantiseret Danmark.

I udstillingen er det muligt at opleve værker af guldalderens malere som P.C Skovgaard, C.W Eckersberg, Jørgen Roed, Dankvart Dreyer, J. Th. Lundbye, Johan Thomas Lundbye, Jørgen V. Sonne, Christen Dalsgaard Constantin Hansen og Vilhelm Kyhn overfor samtidskunstnerne som Anders Kirkegaard, Cathrine Raben Davidsen, Anne Marie Ploug, Augusta Atla, Tina Maria Kofoed, Kirsten Justesen, Lars Nørgård og Morten Buch.