Dark Night IV, 2016
I maleriet Dark Night IV har Cathrine Raben Davidsen arbejdet med flere af sine kunstneriske kendetegn, heriblandt den turkise chakrafarve, de drømmelignende motiver og kontrasterne mellem flydende og fast form. Maleriet indgår i en serie af fire malerier, som alle er inspireret af digtet ”The Dark Night of the Soul”, der blev skrevet af den spanske digter og mystiker Johannes af Korset (1542-1591) i det 16. århundrede. Digtet handler om sjælens og kroppens forening med Gud. Formålet er at finde ind til livets dybere mening. Denne rejse kaldes ”The Dark Night”, fordi mørket repræsenterer det faktum, at endestationen, Gud, er ukendt.
Dark Night IV var en del af udstillingen Kenosis, som blev vist på Horsens Kunstmuseum i 2016-2017. Udstillingen bestod hovedsageligt af nye værker på nær nogle helt tidlige fra 1990’erne: Blodhænder (1996), Familie (1996) og Portræt af min mor som barn (1996), som museet havde fået lov til at vise i forbindelse med udstillingen. Det var blandt andet disse værker, som gjorde, at Cathrine Raben Davidsen blev optaget på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Titlen på udstillingen, Kenosis, stammer fra græsk og betyder at tømme sig selv menneskeligt. Begrebet bruges også om det stadie, hvor Kristus giver afkald på sin guddommelighed for at blive menneskelig. Udstillingen var bygget op omkring denne tematik, hvor emner som transformation og forvandling, fantasi og virkelighed også blev behandlet.
Cathrine Raben Davidsen har arbejdet intuitivt og procesbaseret i maleriet Dark Night IV. Hun har hældt pigmenter, olie og vand blandet med bindemiddel ud på lærredet. Der er herved opstået en ukontrollerbar kemisk proces, hvor hun efterfølgende intuitivt har tegnet og malet efter de strukturer, der er fremkommet. På grund af de forskellige nuancer af farven turkis og de bølgelignende strukturer giver motivet associationer til havets flydende og fremmede univers. I maleriet vokser ansigter og menneskelignende figurer ud af lærredets turkise formationer. Kunstneren har malet menneskene på en specifik måde, som gør, at de går i et med motivets øvrige omgivelser. Dette giver maleriet en vis form for mystik og gør beskueren til en aktiv medspiller i værket, da man selv må leve sig ind i og studere maleriets form og indhold.
Tematikken i Johannes af Korsets digt ”The Dark Night of the Soul” hænger som et klart ekko i værket. Tanken om at bevæge sig fra mørket til lyset er noget, Cathrine Raben Davidsen har arbejdet med i værkserien The Dark Night (I-IV). I de første to værker, The Dark Night I og The Dark Night II, er farvepaletten og motivet mørkere og mere dystert end i de sidste to værker i serien. Her er farverne lilla, brune og sorte. I The Dark Night III og The Dark Night IV ser man en klar transformation mod et lysere univers, hvor kunstneren har arbejdet med den turkise chakrafarve. Den turkise chakrafarve er også essentiel for værket Familie (1996). Læs mere om maleriet her. Chakrafarver bruges blandt andet inden for meditation. Farverne er tilknyttet kroppens syv energicentre, hvor den turkise chakrafarve er repræsentativ for strubeområdet og har til formål at fremme åndelig kommunikation. Maleriet fuldbyrder derfor fortællingen om ”The Dark Night of the Soul”, idet man tydeligt kan se, at der har pågået en åndelig rejse gennem de fire værker.
Dark Night IV, 2016
Inventarnummer: 1410
300 x 300 cm
Olie, pigment, akryl og blegemiddel på lærred
Gave fra Ny Carlsbergfondet 21. juni 2017
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen