PICNIC – Monotypier af Morten Buch
Den 2. februar 2019 – 22. april 2019
Udstillingen PICNIC er den danske kunstner Morten Buchs største soloudstilling til dato. I 53 værker udforsker han motivet “PICNIC”, som en henvisning til det klassiske motiv “Frokost i det grønne”. Centralt i udstillingen er 44 helt nye Monotypier – den særlige form for grafisk tryk, hvor der kun laves et enkelt unikt tryk.
Morten Buch (f. 1970) er primært kendt som maler. Det til trods har han også bred erfaring med grafikken, og i denne udstilling er tryk det helt centrale. I udstillingen PICNIC har Buch med stor nysgerrighed kastet sig ud i den særlige trykteknik kaldet Monotypi. Det særlige ved den er, at man modsat andre trykketeknikker som litografi, linoleum eller træsnit ikke trykker i oplag. Trykket er MONO – Der er ét enkelt tryk. På den vis har det både fællestræk med maleriet og grafikken. I alt 44 monotypier er blevet trykt på værkstedet Hostrup-Pedersen & Johansen i Valby. I denne udstilling suppleres de af skulpturer og et stort maleri, som alle kredser om Buchs fascination: En udforskning af det klassiske motiv ’Frokost i det grønne’. Nok først og mest kendt hos Édouard Manets berømte værk fra 1863 af samme navn. Hos Buch er ”PICNIC” en moderne udgave i både titel, form og indhold.
”En pervers omgang med naturen”.
Stilen hos Buch er figurativ, men formen er fri og nærmer sig sine steder det abstrakte. Men det er ikke en strategi ifølge Buch selv. For ham skal det være figurativt og forestille noget – også selvom mange af værkerne er skabt ud fra fri fantasi. Som han nævner i kataloget til udstillingen: ”Jeg er nød til at have tingene for at kunne forandre tingene”. I værkerne går flere motiver igen. En aubergine, et par høje hæle, en kvindekrop og dunhamre skaber et møde imellem natur og menneske, som bearbejdes som form og flade. Nogle af motiverne antyder noget erotisk, andre noget hverdagsagtigt fra kunstnerens atelier, men altid i et meget kropsligt og sanseligt univers.
Tryk på Tapet og Monotypi.
Værkerne er skabt over en periode fra 2016 til 2018. Der indgår et maleri, Depature, fra 2014, som kan siges, at anspore hele projektet. Men i denne udstilling er nerven grafikken og udforskningen af den samme motivkreds over flere medier. I tråd med dette har Buch skabt et tapet, som spiller sammen med værkerne, der installeres på Kastrupgårdsamlingen.
Hør Morten Buch fortælle om udstillingen her.
Udstillingen er blevet til i et samarbejde mellem Kastrupgårdsamlingen, Horsens Kunstmuseum og Grafisk værksted Hostrup-Pedersen & Johansen. Med til udstillingen følger et rigt illustreret katalog med tekster af kunsthistoriker Magnus Thorø Clausen.
Udstillingen åbnede på Kastrupgaardsamlingen i efteråret 2018 og rykkede derefter til Horsens Kunstmuseum i februar 2019.
Udstillingen er støttet af Beckett-Fonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Aage & Johanne Louis-Hansens Fond, samt Gottfred og Gerda Eickhoffs fond.