Nina Sten-Knudsen – Introduktion
Nina Sten-Knudsens (f. 1957) kunstneriske udgangspunkt startede med tegneundervisning på Glyptoteket, arbejde med eksperimentalfilm og endelig en uddannelse på Det Kgl. Danske Kunstakademi i perioden 1977-1982.
Nina Sten-Knudsen tilhører generationen af unge kunstnere, der blev kendt som De Unge Vilde. Grupperingen brød frem i 1980’erne og tiltrak sig opmærksomhed gennem deres heftige og ‘vilde’ malerier, der trak på referencer fra specielt transavantgarden i Italien og ‘die jungen Wilden’ i Tyskland.
På dansk grund manifesterede den radikalt nye tilgang til billedkunsten sig for alvor på den skelsættende udstilling Kniven på hovedet på Tranegården i Gentofte i 1982. Her udstillede en række akademielever, blandt andre Anette Abrahamsson, Peter Bonde, Claus Carstensen, Dorte Dahlin, Kehnet Nielsen og Nina Sten-Knudsen.
De kunstneriske strømninger var dengang minimalistiske, og kunstnerne søgte et så enkelt udtryk som muligt ud fra tesen om, at maleriet var dødt og uinteressant. Dette forsøgte De Unge Vilde at gøre op med ved i stedet at sætte fokus på maleriets potentiale gennem hurtige penselstrøg og et dramatisk udtryk. Ikke kun på kunstakademiet blev der gjort oprør. Et andet helt centralt arnested for en ny tilgang til billedkunsten var Værkstedet Værst med kunstnere som Erik A. Frandsen, Lars Nørgård og Christian Lemmerz. Kunstnere, der alle på lige fod med Nina Sten-Knudsen er repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samlinger i dag.
Allerede inden Kniven på hovedet havde Nina Sten-Knudsen gjort sig bemærket med debutudstillingen Myths i 1979. Med afsæt i en stærk fascination af nordisk historie og mytologi udstillede hun en række håndsmedede økser, der pegede på en fascination af en fjern fortid.
Horsens Kunstmuseums store samling af Nina Sten-Knudsen blev grundlagt i 1984, samme år som museets selvstændiggørelse. Det første værk, der nogensinde blev erhvervet til samlingen, var Nina Sten-Knudsens maleri En god dag at dø II fra samme år.
Nina Sten-Knudsen har også været præsenteret på en række særudstillinger på Horsens Kunstmuseum gennem årene: Random Walk i 1995, Landskabet senere i 2000, Love and Fear i 2011 og senest Love, Fear and Evil i 2015.
På hjemmesiden har Horsens Kunstmuseum inddelt Nina Sten-Knudsens kunstneriske arbejde igennem de sidste 40 år under en række overskrifter, der på hver sin måde indkapsler den udvikling, som hun har gennemgået: