Nina Sten-Knudsen – De store fortællinger

Det storladne i landskaberne og de komplekse sammenstillinger af figurer fra forskellige tider og rum udviklede sig til større billedfortællinger, der manifesterede sig i udstillingerne Love and Fear i 2010 og efterfølgeren Love, Fear and Evil i 2015.

Udstillingen Love and Fear udgjorde første del og præsenterer trilogiens to kategorier: kærlighed og angst. Udstillingen havde præmiere på Nivaagaards Malerisamling og blev dernæst vist på Horsens Kunstmuseum. Projektets anden (og tredje) udstilling Love, Fear and Evil står som trilogiens afslutning og blev udstillet på Horsens Kunstmuseum i 2015 og senere på Holstebro Kunstmuseum og Edsvik Konsthall i Sverige.

Alle værkerne indgår som elementer i en samlet fortælling, der kædes sammen af værkernes lange og prosalignende titler. Med udgangspunkt i temaerne ondskab, angst og kærlighed skabte Nina Sten-Knudsen en avanceret tegneserie, der leger med billedkunstens fortællende potentiale.

Ideen til de to udstillinger opstod i 2009, hvor Nina Sten-Knudsen boede i Berlin. Her fik hun over 200 ideer til værker, der skulle kædes sammen til én lang fortælling. Trilogien endte med at bestå af i alt 80 værker af forskellig karakter: store og små malerier, skulpturer, installationer, tegninger og digital video.

Værkernes titler spiller en særlig rolle i de to udstillinger. Deres ofte lange og prosalignende karakter skaber i fællesskab én lang fortælling, der fremstår essentiel for forståelsen af projektets narrativ og intention. Med udgangspunkt i historiske referencer og personlige oplevelser kredser Nina Sten-Knudsens trilogi om en søgen efter ondskabens oprindelse.

I fortællingens første del, Love and Fear, følger vi en jeg-fortæller (en kvinde), der ser tilbage i tiden og fortæller om oplevelser, hun har haft for længe siden. Hun fortæller om sin mor, der rejste til Mexico, og sin morfar, der var en berømt arkitekt. Hun fortæller om sin gamle ven Edvard Munch og om dengang, hun indså, at hun var gravid og fødte en lille pige, “Jeg fødte en lille pige på jordemoderens terrasse”. Men da hun møder to soldater, går det op for hende, at hun snart skal miste sit barn, og angsten rammer hende. Kvinden falder ned i mørket og giver slip på sit barn, og første del ender således med værket Sort.

Anden del af fortællingen, Love, Fear and Evil, starter, hvor første del slap, midt i mørket. Men i mørket begynder kvinden at skimte lys. I anden del af fortællingen følger vi den samme kvinde, der gennemgår en række prøvelser i jagten på at finde tilbage til sit barn, som hun mistede. I titlen på et af de første værker siger barnet: “Hvis vi nogensinde skal være sammen igen, er du nødt til at gå tilbage i tiden og ændre det onde, der er sket.” Barnet giver således kvinden til opgave at rejse tilbage i tiden og ændre det onde, der er sket. På sin rejse møder hun en række forskellige personer, hopper mellem tid og sted og skifter endda fra menneske til dyr og tilbage igen – alt sammen mens hun konfronteres med ondskab og angst. I udstillingens sidste værk, Epilog, bliver kvinden endelig genforenet med sit barn.

Gennem en jeg-fortæller kan beskueren sætte sig i kvindens sted og få en oplevelse af selv at opleve det, hun går igennem. Nina Sten-Knudsen har i de to udstillinger anvendt mange forskellige værktyper: maleri, tegning, skulptur, fotografi og video. Hvor malerierne og tegningerne ofte afbilder en fantasifuld verden, peger fotografierne i højere grad tilbage på en virkelighed, vi genkender. Derudover trækker Nina Sten-Knudsen på sine egne personlige oplevelser og blander på denne måde både fantasi og realisme.

Med udstillingerne Love and Fear og Love, Fear and Evil undersøgte Nina Sten-Knudsen spørgsmål om vores eksistens, om ondskab, om fortid og nutid og om meningen med verden og med kunsten og trak på denne måde ligeledes tråde tilbage til sit eget kunstneriske virke.

Love and Fear

Love, Fear and Evil