fbpx

Voyeur bag rattet. 2000

Lars Nørgårds kunstneriske udvikling og proces har ikke været en kontinuerlig udvikling fra A til B. Lars Nørgård har ikke udviklet én bestemt stil og derefter udelukkende arbejdet med dén fremadrettet. Han har haft et konstant behov for at udvikle sig i takt med den omgivende verden, der ligeledes er i konstant udvikling. Han er ofte vendt tilbage til tidligere stilretninger for derefter at modificere dem på ny, så de udfordrer på en ny og anderledes måde.

I en længere periode havde Lars Nørgård arbejdet med det meget figurative maleri, og omkring slutningen af 1990’erne blev dette, som det havde været førhen, en kunstnerisk hæmsko for hans videre udvikling, og derfor arbejdede han igen med at få de veldefinerede figurationer og fortællinger i maleriet til at forsvinde ud af sin billedverden.

I 2000 udstillede Lars Nørgård på Horsens Kunstmuseum igen og denne gang med udstillingen Voyeur bag rattet.

Lars Nørgård skrev i kataloget til udstillingen:

”Voyeur bag rattet

Glubske eks-kærester malet

af pyntesyge pensler

med rejste børster

inden i hjertekamre

med nøglen under måtten.

 

Hemmeligt sladder

fortalt af stumtjener

glidende i sæbestykke

om flyvende tallerkener

en bitter opvask

for voyeur bag rattet.”

Med udstillingen Voyeur bag rattet havde billedsproget igen rettet sig mod abstraktionen, men mere veldefineret end man så den udforsket i eksempelvis Æseløre, der var malet mere vådt i vådt og lag på lag på lærredet. Værkerne på udstillingen var præget af veldefinerede former, der spredte sig ud over lærredet. Nogle figurationer kunne til stadighed identificeres med beskrivelser; andre fremstod som rene abstrakte former, de fleste defineret af en sort konturlinje.

Kunstneren har beskrevet værkerne sådan: ”Dele af et ur, den ene ur-viser hængende slapt hen over horisontlinjen, som et tyndt ben, eller et stykke tarm. Optrækkerskrue næsten i midten af billedet. Op mod højre hjørne – et beskrevet ark papir stukket ned i en sko, der matrikulerer arket, der kommer ud som strimler gennem hælen. Mod højre, nederste hjørne, hovedet af en fisk. Uret, det beskrevne ark, skoen, fisken. Alt i alt typiske motiver fra mine tegninger, i de år.”

Dette blev indledningen til en længere periode, hvor den kunstneriske abstraktion var målet og udfordringen. Billedfladerne dækkes af mange forskellige former, der tilsammen er med til at udgøre værket.

Voyeur bag rattet. 2000
Akryl på lærred. 270,0 x 230,0
Købt 1/1-2008
Inventarnummer: 1015