Ugens kunstner Olav Christopher Jenssen

Olav Christopher Jenssen er norsk billedkunstner med base i Berlin, hvor han har boet og arbejdet i mange år. I dag står han med en vægtig international karriere.

Horsens Kunstmuseum interesse for Olav Christopher Jenssen stammer fra et udstillingsprojekt vi skabte sammen med Galleri F 15 i Moss, Norge.

Horsens Kunstmuseum viste Erik A. Frandsen, Lars Nørgård, Christian Lemmerz og Michael Kvium i Norge og som genvisit skulle have præsenteret Olaf Christopher Jensen sammen med Anne Kathrine Dolven og Odd Nerdrum. Det blev desværre uden Olav Christopher Jenssen i første omgang, men interessen var vakt. Museet havde et ønske om ikke kun at rumme dansk kunst i samlingen, men også internationale kunstnere, der arbejdede med kunstneriske problemstillinger der havde relation til de danske kunstnere. Her var Olav Christopher Jenssen oplagt med hans fokus maleriet som maleri.

I forbindelse med Horsens Kunstmuseums 10 års fødselsdag i 1994 skabte museet udstillingen Horsens Kunstmuseum dengang – i dag og i morgen, hvor Olaf Christopher Jenssen var repræsenteret med to værker, der begge året efter blev en del af museets samling. Museet havde allerede tidligere på året vist en større udstilling med hans tegninger.

I udstillingssammenhæng vendte Olaf Christopher Jenssen tilbage på Horsens Kunstmuseum i 2001 med udstillingen: Late Palindromes and some Brown Paintings.

Det første maleri Horsens Kunstmuseum erhvervede til samlingen var maleriet Kritt fra 1992. Maleriet blev købt den 12. december 1995.