Ugens kunstner – Augusta Atla
Horsens Kunstmuseums første møde med Augusta Atla (f. 1979) fandt sted på et galleri i København, hvor hun i forbindelse med en gruppeudstilling opførte en intens performance. Både den og de udstillede værker vakte museets interesse.
Resultatet var i første omgang en erhvervelse af 4 fotografiske print, The Survival Notes, #1# 04 fra 2006.
Året efter, i 2007, fik Augusta Atla tildelt Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris, og skabte i den anledning den meget poetiske udstilling The Measurement of One Falling Body.
Udstillingen var meget personlig da genstandene i rummet alle på den ene eller anden måde relatererede sig til hende og hendes krop. Der var ark med tekst, forskellige kar med væsker, spinkle trapezer hang fra loftet med lette klæder på. På en af væggene var ophængt instrumenter af messing med strenge, der hver især har samme mål som dele af kunstnerens krop. Strengenes toner er derfor forskellige alt efter hvilken kropsdel, de refererer til. Værket, The Golden Strings blev skænket af Horsens Kunstmuseums Venner til museets samling samme år.
I 2012 vendte Augusta Atla tilbage til Horsens Kunstmuseum med udstillingen Viva Arte, hvor temaet var skildringen af kvindekroppen, der har været klart domineret af et mandligt synspunkt: ”Når kvinder skildre kvindeligheden og seksualiteten, er det med en større frihed og med en legesyge, som mændene slet ikke har fat i”, udtalte Augusta til Horsens Folkeblad i forbindelse med udstillingen.
I dag er Augusta Atla udover sit fortsatte billedkunstneriske virke, en ivrig debattør med vægt på kvindelige kunstneres position i kunstlivet og deres historiske placering.