Ugens kunstner – Anette Abrahamsson
Anette Abrahamsson deltog på den legendariske udstilling ‘ ‘Kniven på Hovedet” i 1982.
På udstillingen præsenterede en række unge elever fra kunstakademiet malerier der var, det danske svar på det tyske ”heftige Malerei’ ‘ – de unge vilde. Blandt de udstillede kunstnere kan nævnes, Dorte Dahlin, Nina Sten-Knudsen og Kehneth Nielsen, der alle ligeledes er repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samlinger. Udstillingens billeder var meget direkte påvirket af den samtidige internationale kunst – nogle bidrag fra tiden lå tæt på originalen.
I forbindelse med udstillingen oplevede de unge kunstnere en medieopmærksomhed og en generel opmærksom¬hed i det hele taget, der nærmest er uden sidestykke i kunsthistorien.
Den ene udstilling efter den anden så dagens lys i en hastighed, der heller ikke var set før. Det gjaldt både for publikum, men så sandelig også for kunstnerne om at holde hovedet koldt. Nøgleordene var spontanitet, hurtighed og en voldsom, næsten ukontrolleret malerisk udfoldelse. Heftige penselstrøg og grelle farve-sammensætninger var reglen snarere end undtagelsen og nok så væ¬sentligt, som vi også kan se i maleriet Alojejos de la noche, var der tale om det figurativemaleri. I 1920’erne udkom essayet Menneskefigurens forsvinden fra Kunsten. Her i begyndelsen af 1980’erne kunne man skrive et nyt essay der hed ”menneskefigurens genfødsel i billedkunsten.”
I forgrunden ses en kvinde, bag hende en mand, malet i løse heftige pen¬selstrøg. Man ser en forkærlighed for store rene farve flader, der ikke nødvendigvis følger figurerne, og et farveorgie i rød, blå og gul, alle træk der var karakteristiske for Anette Abrahamsson i denne periode. Historien i billedet er til stede, men samtidig uklar. Vi må som beskuere selv konstruere eller fuldende den, men her er der nok tale om endnu en forførelsesscene, et tema som hun beskæftigede sig en del med i denne periode.
For Anette Abrahamsson, som for hele generationen, blev der tale om en kort flirt med den direkte internationalt påvirkede stil. Hun begyndte at søge andre veje. I første omgang mod et mere komplekst maleri, med større vægt lagt på rent maleriske kvaliteter, nærmere bestemt eksperimenter med oliefarvens muligheder for at skabe lys og et rigt arsenal af nuancer.
Alojejos de la noche. 1983
Akryl på lærred. 200,5 x 145,0 cm
Købt 1985
Inventarnummer: 540