Uden titel, 1989

I det store maleri Uden titel fra 1989 arbejder Lars Nørgård med en vekselvirkning mellem de abstrakte og figurative elementer i værket. En yderst velkendt maleteknik for kunstneren, som han igennem hele sit virke har vekslet imellem.   

I maleriet Uden titel har Lars Nørgård gjort brug af oliemaling rørt op med sand. Det gør at sandet oven på og i oliemalingen er med til at skabe en rå og mere strukturpræget overflade. Maleriets baggrund er abstrakt, mens motiver som krukke, rose og sav træder i forgrunden. Det er semifigurative motiver som er støbt ind i den abstrakte baggrund. I forbindelse med skabelsen af værkerne til  udstillingen hos Margit og Erik Brandt udtalte Lars Nørgård:  ”Jeg ville have figurerne støbt ind i billedet, så de svævede mellem en udefineret forgrund og baggrund” (Lars Nørgård, Horsens kunstmuseum 2020, s 73). Er den samme teknik Lars Nørgård gør brug af i dette værk Uden titel fra 1989.

Uden titel, 1989
Olie på Lærred. 170 x 204 cm
Gave 14. august 2024 fra Tove og Carsten Løvbjergs Almene Fond
Inventarnummer: 1786