Tilbage til bagsiden I. 1990

I 1990 præsenterede Lars Nørgård en udstilling på Horsens Kunstmuseum under titlen Lars Nørgård – maleri og tegning. Han havde tidligere udstillet på museet i 1986 sammen med Michael Kvium. Lars Nørgård – maleri og tegning var et nedslag i nogle aktuelle kunstneriske problemstillinger, der på det tidspunkt var i fokus hos Lars Nørgård. Udstillingen bestod af selvstændige figurative tegninger samt en række større ekspressive malerier malet vådt i vådt.

Værket Tilbage til bagsiden I ligger i spændingsfeltet mellem to af Lars Nørgårds andre værker: Blinde ørerog Vamos a ver/Lad os nu se. Maleriet er meget koloristisk med en varme og fylde i farverne, der bunder i Lars Nørgårds intense arbejde med sammensætning af farver.

”Billedsproget er det samme, uanset om det er figurativt eller abstrakt,” udtalte Lars Nørgård i 2016. Sproget indeholder en bredere forståelse, når man forholder sig til det inden for kunsten. Hvis man går ud over sproget som et begreb, der skal forstås, kan det på én og samme tid være dynamisk, bevægende, skabe ro eller uro, være gestikulerende og danne kompositionen i fællesskab med værket. Lars Nørgård har i sin lange kunstneriske karriere ofte bevæget sig mellem figuration og abstraktion, og dette kan ses i mange af de værker, som han skabte i 1990’erne. Her vekslede han ofte mellem at ville fortælle en klar historie i sine værker og hengive sig til fuldstændig intuitivt arbejde, hvor han undersøgte maleriets mange muligheder.

Tilbage til bagsiden I. 1990
Olie på lærred. 205,0 x 180,5