fbpx

Telt. 2016

Telt, 2016 

Installationen Telt fra 2016 er opbygget omkring et ældre telt, som Emil Westman Hertz fik sponsoreret af Nakfa Refugee Camp i Eritrea i Afrika, og som tidligere havde været brugt til at huse flygtninge. Teltet har kunstneren efterfølgende også selv brugt til at overnatte i. Det slidte og støvede telt bærer tydelige spor af levet liv, idet teltdugen er fyldt med store huller og brugsspor.  

Selve teltet har Emil Westman Hertz også ved tidligere lejligheder ladet indgå i andre værker, men denne gang blev teltet ikke rejst fuldt op, givetvis som en smertefuld markering af manglende styrke og den alt for tidlige død, som indtraf, få måneder efter at kunstneren skabte installationen. Den døde kat i bronze ligger i forlængelse af dette og minder os om, at døden altid er tættere på, end vi vil erkende, og skulpturens øvrige elementer understreger denne grundlæggende tematik.  

Emil Westman Hertz’ kunstneriske praksis var særegen og bar præg af kamp, såvel personligt som kunstnerisk.  Kampen kom på æstetisk og poetisk vis til udtryk i værker, som på en gang var symboltunge og lette. Denne balance ses tydeligt i værket Telt, hvor de skulpturelle elementers lethed bliver opvejet af teltets nærmest uhyggeligt tyngende tilstedeværelse. 

Rundt om teltet ligger værkets øvrige elementer, som er genstande, der stammer fra kunstnerens eget liv, f.eks. medicinemballager, skrald og et kattelig støbt i bronze. Katten havde kunstneren fundet nær sit hjem på Bornholm, hvorefter dens lig blev foreviget i bronze.   

Første gang Emil Westman Hertz brugte teltet i kunstnerisk sammenhæng, var på Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie (2003), hvor værket kun bestod af teltet. I 2012 optrådte teltet på udstillingen Erindringens arkæologi, Sorø Kunstmuseum. Teltet var ikke slået op som telt, men havde mere karakter af en stor teltlignende form tilføjet få yderligere elementer som en del af installationen, bl.a. et Trangia-sæt og et par bjørneklostængler stillet op ad væggen. 

I 2013 tiltog kompleksiteten. På udstillingen De smukke drømmes lagune blev teltet præsenteret i den del af udstillingen, der havde overskriften Udgravningen. Teltet var rejst, så det kunne tjene som bolig for en arkæolog, en opdagelsesrejsende eller måske en shaman. I en række af Emil Westman Hertz’ tegninger finder vi optrin, der leder tankerne i retning af, at dette er en del af den afrikanske kultur, han beskæftigede sig med. 

Den sidste udgave af Telt etablerede kunstneren til udstillingen Under bjerget på Bornholms Kunstmuseum i 2016. Endnu en gang var der hentet inspiration fra den litterære verden, nemlig Ernest Hemingways novelle: The Snows of Kilimanjaro, hvor hovedpersonen sammen med sin kone slår lejr for foden af Kilimanjaro. Det gennemgående tema i novellen er døden og hovedpersonens erkendelse af, at han har kort tid tilbage at leve i. Sammenhængen til Westman Hertz’ egen situation er åbenlys. Han var på dette tidspunkt klar over, at tiden var ved at rinde ud.  

Endnu en gang havde værket ændret karakter og fået tilført en række nye elementer.  

Teltet står knap rejst, en markering af Emil Westman Hertz’ afkræftethed på installationstidspunktet. Kaos er erstattet af den karakteristiske opstilling på række. 

  

 

Telt  

2016  

Inventarnummer: 1395  

Variable mål   

Lærredstelt, bronze, gips, jord, medicinemballager af glas, pap, stanniol, skum m.v.  

Gave fra Ny Carlsbergfondet 5-10-2016  

 

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen