fbpx

Taske. 1986

I 1986 udstillede Lars Nørgård og Michael Kvium sammen på Horsens Kunstmuseum. Udstillingen kom til at gå under navnet ABE. Der var dog ikke nogen aber repræsenteret i nogen af værkerne på udstillingen, kun på forsiden af katalogomslaget. Hos Lars Nørgård er absurditeten ofte et væsentligt element i et billedes handling. Hvorfor har kunstneren malet en kvinde, der er i færd med at klippe sit eget hår, ved siden af en mand, der roder i en taske, og en sømand, der sidder i en tønde? Figurerne fremtræder tydeligt for beskueren, men problemstillingerne i malerierne skulle på én gang være eksistentielle og alvorlige og fremtræde absurde. Det var meget vigtigt for Lars Nørgård at få figurerne tydeligt frem i billedet i denne periode, og derfor er de også malet i tykke lag på lag af maling, som giver indtryk af, at figurerne næsten træder ud af maleriet, når man står foran det.

Sømanden, som er en tilbagevendende figur i Lars Nørgårds univers, sidder i en trætønde oppe i højre hjørne af maleriet med kroppen og ansigtet vendt væk fra manden og kvinden i forgrunden. Sømanden sejler på en måde i sin egen sø, væk fra de andre. Mens kvinden er i færd med at klippe sit lange hår af, rækker manden ved siden af hende hånden ned i en taske efter en udefinerbar genstand, som vi ikke kan se. Det er på mange måder det absurde, som råder i maleriet Taske. Der er meget i maleriet, vi som beskuere tydeligt kan se i de fremtrædende figurer, men samtidig er der så lidt, vi forstår i de absurde scenerier, som udspiller sig.

Taske. 1986
Olie på lærred. 203,5 x 170,5
Købt 3/6-2013
Inventarnummer: 1260