Souvenir, 1987
Billedet ‘Souvenir’ indgår i en serie på ni malerier, som på makaber vis skildrer et parteret kvindelig. På billederne ses henholdsvis over- og underarme, ben og et kvindehoved. De mere eller mindre blodige kropsdele er realistisk malet med tydelige skygger på en kvalmende grøngul baggrund.
Ifølge Michael Kvium selv er serien et udtryk for den mest rå, voldelige og ekstreme side af maskulin seksualitet. Ligets tilstand er således resultatet af en mands brutale handling og sygelige begær. Konkret er ’Souvenir’-serien inspireret af en virkelig hændelse: en uopklaret drabssag fra 1986, hvor en ung japansk kvinde blev fundet parteret i fem dele i Københavns Havn.
Kun et af de ni ’Souvenir’-malerier er deponeret på Horsens Kunstmuseum, hvorfor man som beskuer ikke har mulighed for at opleve serien i sin helhed. På museet vil beskueren altså blot se et stykke isoleret og identitetsløst kød. Ud fra dette kan man kun gætte sig til konteksten, herunder om kropsdelen tilhører en kvinde.
Billedet er omkranset af en markant ramme, som er medvirkende til at understrege billedets groteskhed. Den blanke sortlakerede ramme har titlen ’Souvenir’ præget i et messingskilt. Titlen kan pege på, at kvindens kropsdele udgør gerningsmandens souvenirs, idet gerningen er sammenlignelig med en ferieoplevelse for ham. I gerningsmandens optik er kvinden slet ikke et menneske, men et stykke legetøj i kød og blod.
Souvenir, 1987
Olie på lærred. 46 x 38 cm
Deponeret af kunstneren
Inventarnummer: D 39