Selvportræt a-e, 2003
De fleste af os kender til, hvordan man som barn tegnede eller malede oven på billeder. Hvordan man med små greb kunne ændre et allerede givet motiv ved enten at tegne uden for eller holde sig inden for stregerne. Denne teknik har Cathrine Raben Davidsen hentet frem i de fem selvportrætter med titlen Selvportræt fra 2003. Her har kunstneren anvendt nogle fotografier af sig selv, som hun har tegnet ovenpå. Fotografierne er slørede og utydelige. Ved at tegne på og markere sine ansigtstræk har hun gjort selvportrætterne nærmest uigenkendelige. Øjne, kinder og mund er markerede og farvelagte. Dette gør, at hendes ansigt mere ligner en dukkes end et menneskes. Fotografierne er taget forfra, og kunstneren kigger ud på os. Værkerne har en dragende stemning over sig, og som beskuer bliver man efterladt nysgerrig: Hvem er det egentlig, vi kigger på?
Med en blanding af humor, uhygge og barnlighed har kunstneren her foreviget et motiv af sig selv. Selvportrætterne har et uhyggeligt udtryk over sig, dels på grund af kunstnerens teknik og materialevalg, dels fordi det ikke kun er ét selvportræt, vi kigger på, men hele fem, som med det samme udtryksløse ansigtsudtryk stirrer ud på os. Cathrine Raben Davidsens metode rummer også referencer til avantgardisternes arbejdsmetoder, især dadaisterne, som i starten af 1900-tallet var kendt for at bruge hverdagsobjekter i deres værker, eksempelvis fotografier, avisudklip og dukker. På den måde gav de nyt liv til allerede eksisterende objekter.
Cathrine Raben Davidsens selvportrætter er også interessante, da portrætgenren har til formål at forevige den portrætteredes identitet og fastholde vedkommendes udseende på et givet tidspunkt i hans/hendes liv. Denne tilgang modarbejder kunstneren, da hun har gjort sig selv så karikeret, at hun er strippet for personlighed, alder og identitet. Det er, som om værkerne afbilder forskellige personer og fortæller forskellige historier. På den måde bliver selvportrætterne nærmest en metafor for kunstnerens forskellige måder at arbejde på; hvordan hun til stadighed finder frem til nye metoder og udtryksmåder i sit kunstneriske virke, og hvordan hun som menneske er i stadig forandring.
Selvportræt a-e, 2003
Inventarnummer: 1102 a-e
297 x 210 mm
Farvefoto (Oliekridt, tusch, acetone, neglelak på fotopapir, som derefter er scannet in og lavet til nyt fotografi)
Købt 17. februar 2004
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen