Pinseliljer i agurkeglas, Tulipaner i syltetøjsglas, Mælkebøtte i drikkeglas, 2002 & Hvedeaks i urinflasker, 2004

Erik A. Frandsen begyndte i starten af 00’erne at arbejde med blomstermotivet, og sidenhen har det ofte optrådt, bearbejdet i mange forskellige medier. Blomstermotiverne står i forlængelse af kunstnerens udforskning af mere hjemlige og hverdagslige situationer og motiver fra 1990’erne. 

Blomsterbillederne afspejler på afstand ofte en form for motivisk harmoni og skønhed, men kigger man nærmere på billederne, fremtræder nogle meget utraditionelle blomster og planter såsom tidsler, mælkebøtter, bulmeurter i syltetøjsglas eller urinflasker. Der er noget uprætentiøst over det motivmæssige valg af blomster, som er med til at distancere billederne fra deres kunsthistoriske bagland, hvor blomstermotiver ofte ses anvendt i stillebenopstillinger i malerier, som kan spores helt tilbage til antikken. I stilleben anvendes store pompøse blomsterdekorationer, ofte med en bagvedliggende symbolsk betydning, og her synes Frandsen at undsige sig denne symbolladede tradition ved at forbinde blomstermotivet med noget mere hjemligt og almindeligt i valget af utraditionelle blomster.  

Farvesammensætningen af blomsterne er ofte af en ikkerealistisk karakter, gerne omvendt i forhold til virkeligheden, og sammenholdt med Frandsens valg af utraditionelle blomster som motiv (eller ukrudt som nogen ville kategorisere dem) og en generelt flademæssig reduktion fremstår blomsterbillederne pludselig mere kontrastfyldte og abstrakte, når man ser nærmere efter. Blomstermalerierne gør op med historiske blomstermalerier såsom stilleben til fordel for mere formelle motiver og farvesammensætninger, uden at dette lægger op til en større fortælling, men nærmere forvises til det mere formelle udtryk. Potteplanten, som ofte ses repræsenteret i Frandsens blomsterbilleder, forbinder sig med de småborgerlige trygge rammer i hjemmet, men kunstneren lægger en form for distance til disse eller fjerner i hvert fald dele af nærheden og den hjemlige karakter ved at bearbejde motivet på en måde, der fremmedgør det for beskueren, gennem brugen af en utraditionel farvesammensætning i forhold til planternes naturlige udseende.  

Pinseliljer i agurkeglas, 2002  
Alkyd på aluminium. 200,0 x 145,2 cm 
Gave 30-8-2002 fra Ny Carlsbergfondet 
Inventarnummer: 1085 a 

Tulipaner i syltetøjsglas, 2002  
Alkyd på aluminium. 200,0 x 145,2 cm 
Gave 30-8-2002 fra Ny Carlsbergfondet  
Inventarnummer: 1085 b 

Mælkebøtte i drikkeglas, 2002
Alkyd på aluminium. 200,0 x 145,2 cm 
Gave 30-8-2002 fra Ny Carlsbergfondet 
Inventarnummer: 1085 c 

Hvedeaks i urinflasker, 2004
Bearbejdet rustfri stålplader. 260,5 x 259,5 cm 
Købt 31-12-2004 
Inventarnummer: 1111 

Hvedeaks i urinflasker, 2004