fbpx

Peter Neuchs Erindringsforskydninger, 1994

En næse, der har fået en hvid skjortekrave på, sat op på et sort lærred. Det er i al sin enkelhed værket Erindringsforskydninger fra 1994 af Peter Neuchs (1958), som Horsens Kunstmuseums Venner har skænket museet. Henvisningerne til mennesket ligger ligefor, men hvorfor en næse med krave? Har vi næsen for langt fremme eller er hovedet nærmere trykket så langt tilbage i skjorten, at kun næsen er synlig? Og noget skal man jo også kunne trække vejret med!

Peter Neuchs blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1991 og kom med i det kunstner-ejede galleri Baghuset på Nørrebro i København. Galleriet blev oprettet af Peter Holst Henckel og Peter Rössell i 1987. Her tog kunstnerne afstand til det vilde og ekspressive maleri, som der var så meget fokus på i 80 ‘erne. Baghusets kunstnere hentede deres inspiration i 60 ‘ernes amerikanske popkunst og den konceptuelle tradition, og de fandt især deres motiver især i reklamens og mediernes flimrende billedverden. Ved at sætte disse hverdagens billeder og symboler ind i nye sammenhænge eller vende vrangen ud på dem, ville de have os til at tænke over den verden, vi alle er en del af.

Peter Neuchs bruger i sine værker ofte ydmyge materialer, der henviser til mennesket som individ. På den måde bliver henvisninger til, hvordan vi agerer i en moderne verden, til en væsentlig del af hans kunstneriske oeuvre. Vi møder det basale, det almenmenneskelige og det velkendte i hans kunst. Men vi møder det i nye og overraskende sammenhænge, der forudsætter, at vi fokuserer på ideen bag værket frem for udførelsen og det æstetiske.

1 Kold, Anders; Baghuset, p. 66. Udgivet i forbindelse med udstillingen “Baghuset”, 1992. Aarhus

Peter Neuchs
Erindringsforskydninger, 1994
Tavlelak, kridt stof og trylledeJ på masonit 195 x 122
Gave 17.11.1994 fra Horsens Kunstmuseums Venner
Inventarnummer:  812