fbpx

Performancekunst set i et musealt perspektiv

I begyndelsen af 2016 igangsatte Horsens Kunstmuseum et større researcharbejde omkring performancekunstens forhold set i perspektiv til den museale institution. Arbejdet har taget sit afsæt i en række kunstnerinterviews og en undersøgelse af hvordan de danske kunstmuseer arbejder med performancekunsten. For hvordan får man en performance der varer en time til at være aktuel på en udstilling i tre måneder? Hvordan får man den performative handling til at vare ved efter at den er endt og er det overhovedet det der er meningen med performancekunsten?

Afsættet for projektet: 

Museets interesse i at arbejde med performancekunsten tager sit afsæt i soloudstillingen ’Inbetweeness’ med Lilibeth Cuenca Rasmussen, som Horsens Kunstmuseum præsenterede i 2014. Med udstillingen arbejdede museet med at stille spørgsmål til hvordan vi som museum bedre kan arbejde med performancekunst. Da performancekunsten som genre ofte er en flygtig størrelse, der opstår over kort tid. Dette står i kontrast til den måde, som museet ofte arbejder med udstillinger på. Her ses den enkelte udstilling normalt vist i en tre-fire måneders periode.

I  2018 var museumsinspektør Julie Horne Møller på et tre måneders ISCP ophold i New York for at researche til projektet.  Læs mere her. 

Projektet var gavmildt støttet af: Statens Kunstfond, Familien Hede Nielsens Fond og Augustinus Fonden.

 

Stemningsbillede fra Sophie Dupont performance Lilibeth Cuenca Rasmussen under udstillingsopbygning Lilibeth Cuenca Rasmussen under udstillingesopbygning