Pale Painting, 2003
’Pale Painting’ er blevet til i Michael Kviums atelier midt ude i en skov i Nordsjælland. Midt i det store lærred står fem afklædte skikkelser i ”tåge” til livet. Figurerne er ikke spredte som i skulpturen ’Deep White’, men står derimod samlet som en gruppe. Farveholdningen består gennemgribende i blege, hvide og grå nuancer. Dødblege mennesker indhyllet i et askegråt tågehav og omkranset af tynde birketræer. Tågen slører landskabet, så de fem afklædte mennesker går i et med baggrunden og naturen. Hvad der ellers gemmer sig bag ved det tykke tågelag er op til beskuerens forestillingsevne. Den pastelfarvede tåge skaber en baggrund som fortsætter ud i uendeligheden og skaber et endeløst perspektiv i billedet. De fem skikkelser befinder sig i et svimlende stort rum og risikerer at blive suget ud i det endeløse perspektiv og forsvinde i det altomfavnende tågelandskab.
Synsvinklen er besynderlig. Beskueren kigger ned på de fem skikkelser, som skuer tilbage med skamfulde blikke. De virker skræmte, men også skræmmende og gennemtrængende, nærmest insisterende. I værket eksperimenterer Michael Kvium med det endeløse perspektiv. Omdrejningspunktet findes i naturen og landskabet, men også i beskuerens perception af maleriets rumlige grænser. De tynde birketræer går igen i flere at Michael Kviums senere værker. Her manifesterer naturen sig som en symbolsk påmindelse om individets eksistentielle grundvilkår.
Pale Painting, 2003
Olie på lærred. 250 x 250 cm
Købt 15/4-2004 med støtte fra Kulturarvsstyrelsen
Inventarnummer: 1106