fbpx

One of Those Days, Days, 2014

Det monumentale værk ‘One of Those Days, Days’ består af tre malerier.  I  venstre side ses et landskabsmotiv med birketræer. Det lavt anlagte perspektiv giver fornemmelsen af at se op mod de tynde og svimlende høje birketræer. På denne side af værket bliver beskueren mødt af en pastelagtig farveholdning – af lyse brækkede farver. Himlen fremstår dog dyster og mørk med tunge mørkeviolette drivende skyer, der varsler om et truende uvejr.

På værkets højre side ses en rygvendt mandsfigur foran en sort baggrund set fra et normalperspektiv. Manden er iklædt arbejdstøj – blå bukser med seler, på hovedet en kasket og fra lommen hænger en plettet klud, som har været brugt til rengøring af malerpensler. Farveholdningen fra værkets venstre side afspejles i malerkluden, der har fået sit eget lille lærred. Ser man nærmere på mandens gemte ansigt, skjuler der sig et kranie eller en dødsmaske som en symbolsk påmindelse om døden.

Michael Kvium bruger tilbagevendende naturen som et billede på menneskets eksistentielle grundvilkår. Fællesnævneren er den biologiske nedbrydelighed i naturen såvel som hos mennesket. Omdrejningspunktet i ‘One of Those Days, Days’ findes dog ikke kun i selve naturen og landskabet, men også i synet –  beskuerens perception, den måde man aflæser og indoptager værket på. I mødet mellem værkets to malerfelter med forskellige farveholdninger og perspektiver opstår der en form for eksperimentalt og uroligt sammenstød.

One of Those Days, Days, 2014
Olie på lærred. 200,0 x 200, 0, b: 200,0 x 170,0, c: 60,0 x 40,0 cm
Gave 23/9-2015 fra Kulturarvsstyrelsen og Ny Carlsbergfondet
Inventarnummer: 1351 a-c