Jiri Georg Dokoupil

Jiri Georg Dokoupil.

Uden titel. 2013
250 x 300 cm, akryl og pigment på lærred.
inventarnummer: 1270

Værket er skænket af Ny Carlsbergfondet.

Jiri Georg Dokoupil var en markant repræsentant for det tyske vilde maleri i begyndelsen af 1980´erne og medstifter af Mühlheimer Freiheit. Der var en af de grupperinger, de unge danske kunstnere lod sig inspirere af.
Horsens Kunstmuseums første værker af Jiri Georg Doukoupil kom til samlingen i 1991 i form af en tegning og en skulptur og kort tid efter erhvervede museet det store værk ‘Tire-painting’ fra 1991. Et værk der i øvrigt også blev erhvervet med substantiel støtte fra Ny Carlsbergfondet.
Senere er samlingen blevet udvidet med flere værker, således at museet i dag, ikke kun råder over den største men også den eneste samling af Jiri Georg Dokoupil i dansk museumssammenhæng. Med maleriet Uden titel er Horsens Kunstmuseums samling af Jiri Georg Dokoupil blevet styrket væsentligt ved nu også at repræsentere det kunstneriske høje niveau som Jiri Georg Dokoupil repræsenterer netop nu.