fbpx

Munchs søster, 2003

I det store maleri Munchs søster sætter Cathrine Raben Davidsen fokus på en ung kvindes stemme. Helt konkret er det den norske maler Edvard Munchs (1863-1944) søster, der bliver portrætteret. Edvard Munch var i sin samtid banebrydende med sin kunst. Med maleriet Skriget (1893) satte han fokus på det moderne menneskes fremmedgørelse i en verden, der var i konstant forandring på grund af nye teknologiske og industrielle opfindelser. Munch var kendt for at behandle svære og komplekse følelser i sine værker. Ofte var der tale om tematikker som jalousi, seksuelt begær, eksistentiel angst og døden. Edvard Munch havde tre søstre; den et år ældre søster, Sofie, døde i 1877 af tuberkulose. Denne tematik behandlede Edvard Munch flere gange i sine værker. I maleriet Det syge barn (1885/1886) har han malet Sofie, da hun var syg. Ved hendes side ses tanten, Karen, der holder Sofie i hånden. Stemningen er alvorlig, og det er tydeligt, at Sofie er døende, og at håbet er ved at forsvinde. Måske er det Munchs søster Sofie, som Cathrine Raben Davidsen har portrætteret i sit maleri?

Cathrine Raben Davidsen formår med portrættet af Edvard Munchs søster både at vække beskuerens opmærksomhed og samtidig holde noget skjult. Kunstneren har valgt at skildre Munchs søster i sin barndom. Her er hun afbildet i storformat og fylder nærmest hele lærredet. Hun er malet på en lyseblå baggrund, hendes hud er hvid med blålige og grå skygger. Det er kun den nøgne overkrop, der er synlig for beskueren. Hendes øjne ser blanke ud, og rundt om øjnene danner der sig gule ringe. Nederst på maven ses en rødlig plet, der kan minde om et sår. Særegent for portrættet er, at hun ikke har nogen bestemte karakteristika. Dette står i kontrast til portrætgenren, som ofte har til formål at fremhæve et bestemt menneskes personlighed. Cathrine Raben Davidsen har valgt at portrættere Edvard Munchs søster på en maskulin og androgyn måde. Hendes hoved er meget stort og hendes hals meget kort, noget der gør, at hun heller ikke fremstår særlig klassisk smuk i sin fremtoning. Hendes hvide og blålige hud giver ydermere konnotationer til, at hun er syg, og hun har en spøgelsesagtig stemning over sig. Hendes blik er tomt, og hun minder snarere om en dukke end et menneske.

Cathrine Raben Davidsen har her ladet sig inspirere af Edvard Munch og hans evne til at portrættere livets tunge sider. Med dette maleri henvender hun sig direkte til den afdøde kunstner og foreviger hans søster i billedet. Edvard Munch og Cathrine Raben Davidsen har på mange måder flere lighedstræk. De blev begge konfronteret med død og tab i en ung alder: Cathrine Raben Davidsen mistede sin far, da hun var 13 år gammel, og Edvard Munch mistede sin mor som barn og senere sin storesøster Sofie. De arbejder også begge med motiver og udtryk, der beskæftiger sig med livets sammensatte og komplekse mørke sider.

Cathrine Raben Davidsen er ikke bange for at vise fejltagelser i sine værker. Her ses spor efter kunstnerens penselstrøg, malerklatter eller blyantstreger, som hun har fortrudt. I stedet for at male dem over eller prøve at skjule dem lader hun fejltagelserne blive. Dette giver værkerne en rå og nærværende karakter.

Munchs søster, 2003
Inventarnummer: 1100
279 x 200 cm
Olie på lærred
Købt 13.12.2003

Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen