Messenger, 2005
Hovedmotivet i værket Messenger er en person, der fremstår som noget udover det sædvanlige: halvt menneske, halvt fugl. I sit udtryk er personen androgyn og større end et menneske; figuren inviterer os med ind i værket med sit stolte blik ud på beskueren, som om hun/han vil fortælle os noget. På hovedet har vedkommende en hovedbeklædning, som ligner noget fra en svunden tid, og over skuldrene hviler en kappe. Kroppen fremstår disproportional, idet overkroppen er meget lang og armene er kortere end sædvanlig. På figurens fødder ses balletsko, der nærmest danser og er i bevægelse.
Værket var en del af udstillingen Penelopes Web afholdt på Martin Asbæk Gallery i København i 2006. Udstillingen var bygget op omkring Cathrine Raben Davidsens fascination for historien om Odysseus’ hustru, Penelope, der bliver præsenteret i Homers digt Odysséen. Karakteristisk for værket Messenger er, hvordan kunstneren klarer at forene en historisk figur med nutidige, æstetiske og teatralske elementer. Den portrætterede person kunne på en og samme tid være et stilikon fra såvel det 21. som det 17. århundrede. Som en budbringer, med kappe og flagrende hænder, bringer den mytiske figur beskeder videre til os. Værket bærer også præg af eventyr og humor. Kunstneren har lavet portrættet på en måde, der kan minde om et puslespil, da værket er inddelt i tre dele med tre forskellige baggrunde, som derefter er sat sammen. Ved at mikse forskellige stilarter og udtryk, blandt andet ved at hente inspiration fra den italienske renæssancemaler Sandro Botticelli (1445-1510), har Cathrine Raben Davidsen skabt et interessant univers fra en fjern overjordisk verden.
Messenger, 2005
Inventarnummer: 1122
2060 x 640 mm
Olie, spray og kul på papir
Købt 1. november 2005
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen