Kirsten Justesen: Introduktion

Kirsten Justesen (f. 1943) blev uddannet billedhugger på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1975 og blev cand.phil. i 1977. Udover sit studie på Det Kongelige Danske Kunstakademi har hun studeret kunst på både Det Fynske og Det Jyske Kunstakademi i hhv. 1964-1965 og 1965-1968, og havde i 1974 et studieophold i Canada.
Kirsten Justesen arbejder indenfor en bred vifte af kunstarter, men er mest kendt for sit arbejde med body art, performancekunst, installation, fotografi og skulptur. 

En stor del af Kirsten Justesens oeuvre er dedikeret til feministiske temaer og strukturer i kraft af hendes tid i 1960’erne og 1970’ernes Rødstrømpebevægelse, hvor hun anses som en af grundlæggerne af den feministisk-aktivistiske kunst i dansk kontekst. Hendes værkserie Omstændigheder fra 1969-1973, der rummer både fotografier, videoer, grafiske tryk og skulpturer, tager temaet om den gravide krop op. Et gennemgående tema for værkserien er nemlig Kirsten Justesens brug af egen krop. Gennem kunsten nedbryder hun tabuer om den gravide krop og kommenterer på samfundets forventninger til den gravides ageren og udseende, en tendens, der bl.a. også kan ses i hendes værk Pussy Power fra 1970. 

Udover det feministiske tema, har Kirsten Justesen i en lang årrække også vist interesse i is som materiale. Denne interesse opstod under et besøg i Grønland, hvor hun blev fascineret af isens form, forgængelighed og tidslige karakter. Isens materialitet udforskes blandt andet i værket Ice Dress #1-#3 med tre skulpturer, der er formet som kjoler. De er bygget op af køleelementer, så det kondenserende smeltevand vil fryse fast igen, når værket er tændt. På den måde bliver isen udtryk for kroppens foranderlighed og forgængelighed.  

I 2019 blev Kirsten Justesen stillet til opgave at lave et monument for Grevinde Danner. Monumentet blev indviet i 2024 og er placeret overfor krisecenteret Dannerhuset i København, som grevinden stiftede. Kirsten Justesen skildrer Grevinde Danner gennem en overdimensioneret, rødmalet bronzeskulptur som en kæmpekvinde med skørt, der fungerer som skulpturens sokkel. På skulpturen findes en række referencer til den danske kvindehistorie, som kan drages tilbage til Danner, der var socialt engageret og på sigt gjorde meget for kvinderettigheder. Ved skulpturens fod står en række rengøringsprodukter, og på skørtet findes en tidslinje over danske kvinderettigheders udvikling. Ifølge Kirsten Justesen skal monumentet ikke blot repræsentere Danners egen historie; det skal også fungere som testamente til kvindehistorien og den kvindelige erfaring fortalt gennem Danner. På den måde spiller monumentet en rolle i Kirsten Justesens feministiske, kunstneriske praksis. 

Kirsten Justesen har haft soloudstillinger på bl.a. Randers Kunstmuseum, Faaborg Kunstmuseum og KUNSTEN i Aalborg og har derudover optrådt på en række andre udstillinger i både indland og udland.  

Kirsten Justesen er repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samling med værkerne Omstændigheder – Blomsterbed 1 (1970), Pussy Power (1969 + 1970) og Icedress #1-#3 (2002-2003). 

 

Foto: Sune Berg