Jealousy (efter Manet), 2003
Noget af det centrale ved maleriet Jealousy (efter Manet) er ikke blot motivet, men størrelsen. Ved første øjekast fremstår maleriet meget simpelt: Det består af en forstørret citron på et hvidt lærred. Jo tættere man kommer på maleriet, jo mere stoflig og taktil fremstår citronen. Dette skyldes blandt andet den klare gule farve, citronens store størrelse og måden, hvorpå kunstneren har markeret citronens runde form med skygger. Det er altså en citron fuld af saft og syrlighed.
Cathrine Raben Davidsen har til dette maleri hentet inspiration fra kunsthistorien. I 1880 malede den franske kunstner Édouard Manet (1832-1883) det lille værk Le Citron (14 x 22 cm), som viser et fad med en citron. Forskellen på de to værker er, at Cathrine Raben Davidsen har sat fokus på citronen alene ved at forstørre den og lade den fylde størstedelen af lærredet. I Cathrine Raben Davidsens maleri fremstår citronen saftig og moden, hvor den i Manets maleri indgår i en mere hverdagslig kontekst. En sådan fremstilling af frugt rummer referencer til stillebenenes portrættradition. Stilleben – på dansk stille liv – kendetegnes ved opstillinger af genstande fra dagligdagen, ofte frugt, blomster og grøntsager på fade. Stilleben var særligt udbredt i Holland i 1600-tallet, men bliver stadig anvendt af kunstnere den dag i dag.
På grund af de forskellige formater opleves Cathrine Raben Davidsens og Édouard Manets malerier på to vidt forskellige måder. Jealousy (efter Manet) er en nutidig, frodig og taktil gengivelse af Édouard Manets citron. Her bliver citronen fjernet fra sin naturlige kontekst. Hos Édouard Manet fremstår citronen som en del af et hverdagsinteriør og glider derfor nemmere ind i omgivelserne end Cathrine Raben Davidsens maleri, som nærmest er umuligt at overse. Farven gul spiller også en vigtig rolle i maleriet. Symbolsk er gul en farve, der forbindes med store følelser som jalousi, hvilket Cathrine Raben Davidsen også refererer til med titlen Jealousy (efter Manet). Da Édouard Manet regnes for en af impressionismens og realismens store malere, har det måske været Cathrine Raben Davidsens intention at male citronen som en hyldest til Manet og hans kunstneriske virke. Samtidig aktualiserer hun hans virke ved at bruge et motiv direkte fra hans værker og forstørre det op. Maleriet bliver derfor en nutidig hilsen fra én kunstner til en anden.
Jealousy (efter Manet), 2003
Inventarnummer: 1099
170 x 350 cm
Olie og spray på lærred
Gave fra Horsens Kunstmuseums Venner 13. januar 2004
Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen