Tal R. Ike og Ancher

Farveglæde, spontanitet og ekspressivitet er nogen af de ord, man kan hæfte på Tal R´s værker. Hans malerier stråler af maleglæde. Tal R. maler pastost og med spontanitet, og stilen er forunderlig naiv, humoristisk og uhøjtidelig. I hans billeder er der ikke en skjult dagsorden, det man ser, er det, man får. Han er en af halvfemser-generationens kunstnere, der i den grad har genoptaget maleriet og har formået at forny det.
For Tal R handler kunst om at se virkeligheden på nye måder. I sine billeder blander han dagligdags billeder og situationer med mere personlige oplevelser. Som mange af hans samtidige kunstnerkolleger reflekterer han over sin tid på en selvbevidst måde. Det er kendetegnende, at de tager udgangspunkt i det hverdagslige og i de nære ting, der omgiver dem. På forskellige måder konkretiserer de virkeligheden uden at abstrahere og intellektualisere den.
Også Tal R tager udgangspunkt i alt det, vi kender, splitter det ad, sætter det sammen på en ny måde, og resultatet er en ny virkelighed og nye betydninger. Tal R er også maler, optaget af koloristiske og kompositoriske problemstillinger, og han arbejder med forskellige mønstre i sine billeder, der kan appellere til beskueren og trække blikket ind i billedet.

I maleriet ”Ike og Ancher” bringer Tal R. to personer fra hver sin tid og kultur sammen. Det er malerinden Anna Ancher og musikeren Ike Turner, der var gift med Tina Turner. Disse to har umiddelbart meget lidt med hinanden at gøre. De er da også placeret i hver sin side af billedet. Anna Ancher er afbildet til venstre i billedet med skitsebog under armen og et underligt næbformet ansigt. Hun har knold i nakken og denne gentages i Ike Turners runde afrofrisure. Han er afbildet helt til Den runde form, som deres hår danner, gentages hen over lærredet, og i den sorte version af figuren kommer den runde knold til at minde om Mickey Mouse. Tal R har selv udtalt at; ”Ike og Ancher handler om at umuliggøre en almindelig uddannet aflæsning. De dukker op som en absolut kulturel forvirring fra Buggikirkegården hvor de ligger side om side. På moder jord dunker den ene virkelighed den anden oven i hovedet men på Buggikirkegården har Ike og Ancher alt at sige hinanden.”

Ike og Ancher, 2001
Olie på lærred, 200,2 x 200,2 cm