How can I scrim for halp wen I am ok, 2016

I 2016 skabte Gudrun Hasle værket How can I scrim for halp wen I am ok, et 14 x 14 meter stort stedsspecifikt værk, der hang i loftet i en af Horsens Kunstmuseums udstillingssale i forbindelse med Gudrun Hasles soloudstilling ”How can I scrim”. I forbindelse med udstillingen erhvervede museet det store værk takket være Horsens Kunstmuseums Venner.

Gudrun Hasle skabte værket direkte i udstillingssalen i løbet af ugen op til udstillingsåbningen, hvor hun sad i det store udstillingsrum og syede det enorme værk. Processen var åben for publikum, som nysgerrigt fulgte med i den skabende proces.

Med værket stiller Gudrun Hasle skarpt på hele problemstillingen omkring det at bede om hjælp, når alt på ydersiden ser ud til at gå rigtig godt. For er det egentligt okay at stoppe op og bede omverdenen om hjælp, når man er mentalt udmattet? Kan man tillade sig at have det dårligt og være ude af balance, når man lever et godt og etableret liv?

Gudrun Hasle har i sin kunstneriske praksis udviklet sin helt egen rammesætning for, hvad sprog og kommunikation er, hvilket betyder, at vi som beskuere må tilpasse os Gudrun Hasles til tider vilde krumspring i bogstavsammensætningen. I Horsens Kunstmuseums samling ses en række værker, som bygger på Gudrun Hasles bearbejdning af sin egen ordblindhed; her kan nævnes Relabeling fra 2004, hvor sætninger som: ”det er min ejen skyl” og ”jeg borger najlene ned i min håndflader” optræder. Sætningerne er broderet på en række labels, som Gudrun Hasle havde syet på sit tøj og gik rundt med hver dag i en længere periode.

How can I scrim for halp wen I am ok

Broderi