Happy go Lucky Head. 2002

Det kølige blå maleri Happy go Lucky Head skabte Anne Marie Ploug i 2002. Det kvadratiske maleri er som delt i to, hvor værkets øverste del fremstår mættet i farve og til dels også i motiv, mens den nederste halvdel næsten er gået i opløsning.

Maleriet er skabt som del af samme serie som værkerne Handbag Lady og Cowboy Girls, der også indgår i Horsens Kunstmuseums samling. Her ses samme teknik med en stærk baggrundsfarve i maleriets top og sort-hvide silhuetter af værkernes karakterer. De tre malerier portrætterer på hver sin måde den kvindelige skikkelse, men kun i brudstykker.

Den kvindelige hovedfigur i Happy go Lucky Head sidder med bøjet ben og overkroppen bøjet let fremad i en afslappet holdning. Happy-go-lucky er et begreb, der peger mod sorgløshed og et liv uden bekymringer, en person, der tager tingene, som de kommer, men ’Head’ – hovedet, der på maleriet er væk – indikerer en kritisk holdning til den ungdommelige frihed.

De tre malerier Happy go Lucky Head, Handbag Lady og Cowboy Girls blev præsenteret på udstillingen Quirky Girls på DCA Gallery i New York og på Horsens Kunstmuseum i 2002-03. De kvindelige figurer er fragmenterede og skaber et grænseland mellem, hvad vi som beskuere i virkeligheden ser i malerierne, og hvad vi tror, vi ser.

Happy go Lucky Head. 2002
Olie på lærred. 129,5 x 129,5 cm
Gave den 17. november 2002, Horsens Folkeblads Fond og Familien Hede Nielsens Fond
Inventarnummer: 1089