Handlingen, 1992
I’ Handlingen’ møder vi en primitivt udseende mand kun iklædt et armbåndsur, siddende på gulvet i et underligt skævt gråt rum. Situationen virker på den ene side fremmed, og på den anden side relaterer den sig til vores verden og virkelighed. Med ryggen mod beskueren hælder manden et glas rødvin ned i et andet glas. Vinen bliver til vand! Omvendt Jesus forvandler han vin til vand.
På billedrammen sidder fire medaljoner , som forestiller fostre – det ultimative billede på livskim. Symbolikken vendes imidlertid på hovedet, idet navlestrengene ikke er forbundet med noget livgivende, men derimod slutter en kreds omkring hvert enkelt foster. Livskimen er således dømt til at æde sig selv op.
På væggen i rummet hænger et spejl, som ikke rigtig spejler. I den kunsthistoriske tradition optræder spejlet som symbol for dyden visdom (kend dig selv) eller lasten forfængelighed. Spejle anses som illusoriske og kan vise udsnit af den virkelige verden eller som hos Michael Kvium være helt blanke. Ved brugen af spejle har kunstneren derved mulighed for at eksperimentere med flere forskellige betydningslag.
Spejlet benyttes som en form for metaniveau, da spejlet netop er i besiddelse af en dobbeltfunktion, både i form af den traditionelle symbolik, men tillige kan agere som et spejl, der holdes op for egen samtid og dermed repræsentere både figurens og vores egen blindhed.
Handlingen, 1992
Olie på lærred. 189,5 x 165,0 cm
Gave 28/11-1992 fra Tagarno / ved Eli & Benedicte Tømmergaard, Horsens
Inventarnummer: 776