Gudrun Hasle – Ugens kunstner
Gudrun Hasle /f.1979
David Lynch skabte i 1990 serien Twin Peaks. En fascinerende mystisk historie, der fastholdt os gang på gang foran skærmen. Det første værk Horsens Kunstmuseum erhvervede af Gudrun Hasle var et broderet portræt af en afhovedpersonerne i denne serie – Laura Palmer.
Teknikken var i den grad Gudrun Hasle men motivet var meget atypisk. Gudrun Hasle’s billedkunst er i høj grad baseret på hendes eget liv, og ikke mindst hendes ordblindhed som en ledsager, hun har valgt at lade være en del afhendes udtryk.
Hendes værktøj er ikke kun broderi, men også fotografi er et medie hun har brugt, og i de senere år er arbejdet med tekstil udvidet til at arbejde med applikationer.
Ikke alene ordblindheden er en ledsager, men også en hudløs ærlighed . Vi møder den f.eks i Gudruns Livshistiore’ fra 2004. Værket præsenterer en kunstner der ikke er bange for at bruge netop sig selv og sin egen historie som en aktiv del af sit kunstneriske univers. Værket er en 15 meter lang broderet frise, hvor vi følger Gudrun Hasle fra hun bliver født til hun starter på Det Fynske Kunstakademi, med særlig fokus på voldsomme oplevelser. Vi præsenteres for hendes barndom i Thailand, hendes første erfaringer med kærlighed og sex, hendes cutter tendenser og hendes indlæggelser på psykiatrisk afdeling i forbindelse med en problematisk ungdom. Frisen slutter da Gudrun Hasle bliver optaget på kunstakademiet og slutter selvfølgelig med sætningen ”fortsættelse følger”.
Og fortsættelsen fulgte i den grad. I Horsens Kunstmuseums sammenhæng med værket med en række værker inden for fotografi og broderi – og med seneste skud på stammen, BAG MINE LÅKED ØJNE fra 2023 hvor det visuelle udtryk har bevæget sig markant fra det rene broderi til nu en kombination af applikationer og broderi.
I værket inddrager kunstneren en helt ny relevant diskussion om klimakrisen, klimaangsten og frygten for, hvordan vores verden kommer til at se ud i fremtiden
Gudrun Hasle bruger sig selv, sin familie og sin krop. Vi møder et apokalyptisk landskab med ødelagte træer, ild og vand overalt. I venstre side står en moderfigur med et barn i armene, mens der i højre side ligger en figur, som syner død. Nederst i værket ses et broderet tekststykke. Hun har udtalt, at det var nødvendigt, at det skulle skabes, og det var en stor nødvendighed, at det skulle ses, fordi det handler om en frygt, som alle forældre kender, nemlig frygten for at miste sine børn. Frygten for det ubærlige, frygten for døden.
I BAG MINE LÅKED ØJNE fra 2023 inddrager Gudrun Hasle en helt ny og yderst relevant diskussion om klimakrisen, klimaangsten og frygten for, hvordan vores verden kommer til at se ud i fremtiden.