Fettbaby, 1985

“På Horsens Kunstmuseum står ”Fettbaby” i en glasmontre, for ellers kunne man ikke være i nærheden af den på grund af stanken. Og ligesom den tiltrak mig dengang, tiltrækker den også publikums opmærksomhed. Babyens menneskelige dimension er tydelig, men hovedet er forvokset og arme og ben er meget korte, ligesom kroppen er uformelig. Det er langtfra nogen pæn baby og det er jo netop det, det handler om: Nyfødte babyer er dybest set grimme, men når det er ens egne, opfatter vi dem jo som de rene skønhedsåbenbaringer. Men altså Christian Lemmerz har skabt en grim og slimet baby som kommentar til, at sådan ser de ud, selvom vi kun kan se det, når det er andres børn, vi bliver præsenteret for. 

Det er ikke stor samfundskritik, men det er et lille sjovt indblik i virkeligheden og typisk for 1980’ernes ironiske distance til alting. Ironien var tydelig i kunsten, mens det samfundskritiske lå mere implicit.” 

Udtalte museumschef Claus Hagedorn-Olsen til Kristelig Dagblad i 2015 i forbindelse med et interview under overskriften: Samfundskritik med et glimt i øjet. 

Fettbaby anses i dag for at være et af Christian Lemmerz’ tidlige hovedværker. Den omkring en meter høje baby er lavet med en kerne af gips og træ dækket med margarine. Ifølge Christian Lemmerz eget materialeleksikon Das Zeug fra 1986 er fedt et opbygningsmateriale og “man bliver fed, babyer er for det meste fede.” Christian Lemmerz havde i sit leksikon besluttet af velnærede babyer er fede, og at fedme er et attribut for babyer. På den måde modsvarer materiale og indhold hinanden. Fettbaby er ligeledes en hyldest til den tyske kunstner Joseph Beuys (1921-1986), som et stort kunstnerisk forbillede. For skulpturens materiale refererer direkte til Joseph Beuys mytologiserende og stærkt symbolladede anvendelse af fedt, som Christian Lemmerz dog med sin Fettbaby tager en ironisk distance fra. På Horsens Kunstmuseum præsenteres Fettbaby i en montre, som værket har været bevaret i siden 1987. Da værket første gang blev præsenteret på en udstilling i København var skulpturen blot placeret på gulvet.   

Fettbaby står den dag i dag som et symbol på hvor Christian Lemmerz kunstneriske praksis udspringer fra og peger på hvor en stor diversitet der gemmer sig i kunstnerens univers, hvad angår materialer, såvel som tematikker.  

 

Fettbaby. 1985
Margarine, gips, jern, træ. 111,0 x 84,5 x 55,0 cm
Købt den 7. februar 1986
Inventarnummer: 569