Erik A. Frandsen, Lars Nørgård og Christian Lemmerz
Erik A. Frandsen, Lars Nørgård og Christian Lemmerz
Uden titel. 1983
Olie på lærred.126×76 cm.
Købt 11/4-2016
Inventarnummer: 1389
Horsens Kunstmuseum har erhvervet to fællesmalerier af Erik A. Frandsen, Lars Nørgård og Christian Lemmerz fra Værkstedet Værst.
”Det var den der enorme energi. Vi var jo et batteri. Vi var alle sammen små ingredienser i en motor, og den løb edderbankeme stærkt. Vi lærte jo også på rekordtid en masse ting af hinanden. Det var et intensivt kursus i to-tre år, hvor der var en nådesløs kritik af hinanden.”
Lars Nørgård i interview ifm. Arkens udstilling ”De vilde 80’ere”.
Kunstnerne i Værkstedet Værst udfordrede hinanden på utallige måder, og hver bidrog med sit: Jakob Schokking havde erfaring med performance fra sin uddannelse ved kunstakademiet i Gent, Holland. Christian Lemmerz var uddannet klassisk billedhugger og bidrog med sin kunnen indenfor dette felt. Og Erik A. Frandsen havde arbejdet med klassiske stentrykteknikker under et ophold i Paris.
Derudover fungerede alle – både gruppens faste medlemmer og de mange hang-arounds, der frekventerede lokalerne på Rosenørns Allé, hvor Værkstedet Værst holdt til – som idémænd m/k og som bidragydere. Derfor kunne man fx. opsætte Wagner-operaen Niebelungens Ring.
Internt i Værkstedet Værst satte kunstnerne også forskellige benspænd op for hinanden. Ét ben-spænd gik ud på, at man aldrig måtte betragte sit maleri som færdigt – man skulle blive ved med at male videre på det, også selvom man undervejs nåede til et punkt, hvor man egentlig syntes, maleriet var vellykket.
Et andet benspænd handlede om at arbejde videre på hinandens ting. Derfor er disse malerier et resultat af Erik A. Frandsens, Christian Lemmerz’ og Lars Nørgårds konkurrerende dagsordener, både hvad angår malemåde og motiv.