Erzeb’et Bathory de Nassady, 1990
Det store gule oliemaleri ’Erzeb’et Bathory de Nassady’ fra 1990 er en del af en større serie af lignende malerier. Som det så ofte er tilfældet med Erik A. Frandsens malerier, er der også i denne serie flere billeder af lignende eller næsten ens karakter, som er skabt i forlængelse af hinanden. I billedet ses en siddende ung kvinde, hvis eneste påklædning er en sort BH. I værkets venstre side er et bredt lodret tekstfelt, hvori kvindens navn er malet i stor størrelse: ’Erzeb’et Báthory’.
Navnet henviser til den ungarske grevinde Erzsébet Báthory, der er en af de mest berygtede seriemordere i ungarsk og slovakisk historie, og som også går under navnet ’Blodgrevinden fra Cachtice’ efter hendes slot nær Trencin. Hun skulle efter sigende have tortureret og dræbt hundreder af piger og unge kvinder og blev i sin tid som grevinde aldrig stillet for retten, men forblev i husarrest indtil sin død i 1614. Titlen på dette værk henviser altså, modsat flere af Frandsens andre serier af oliemalerier, til en meget specifik kvindelig personlighed, ligesom de øvrige ni malerier i denne serie.
De andre navne, som indgår i serien, er: ’Lou Andreas-Salomé’, ’Sappho’, ’Nadézda Mandelstam’, ’Linda Lovelace’, ’Theresa D’Avila’, ’Djuna Barnes’, ’Vita Sackville-West’, ’Veronica Hart’ og ’Johanna Storm’. Navnene har dog ikke nogen direkte henvisning til den afbildede unge kvinde, som på alle ti malerier fremstår nogenlunde ens af udseende; med sin rolige og tilbagetrukne positur har hun ikke meget til fælles med de karakteristiske og ’vildere’ kvindefigurer, som navnene henviser til.
Maleriets grundfarve består, udover hvid grundering, af sorte, grønne og violette partier og er dækket af et tyndt lag gul hovedfarve. Grundfarverne gør, at maleriet ikke syner rent gult i udtrykket, men ved nærmere eftersyn dukker de bagvedliggende farver frem og skaber nuancer i billedets farvemæssige struktur. Den unge kvinde i billedet dækker sit skød til med sin ene hånd, og brystpartiet er dækket til med en sort BH, hvis ene strop hænger løst ned på den højre arm. Hun præsenteres dermed både som blufærdig ved at dække sig til og som udfordrende i sin nøgenhed. Maleriet indeholder et tydeligt erotisk præg, men fremstår samtidig intimt og nært, i kraft af at den unge pige befinder sig i et spændingsfelt; hun vil på den ene side betragtes af beskueren, og på den anden gemmer hun sig væk for denne ved at skjule sine mest intime steder på kroppen.
Maleriet indeholder desuden to collage–objekter i form af en sart hudfarvet nylonundertrøje og en sort gummiring. Den hudfarvede undertrøje er påsat på maleriets højre side og placeret i synsretningen mod den unge pige. Collage-objekterne er med til at understrege det erotiske og intime aspekt i billedet i kraft af den seksuelle betydning, som ligger i det sarte undertøj og gummiringen som et kvindeligt seksuelt symbol. Gummiringen kan henvise til hunkønnet og en form for mulig ’indtrængen’ for beskuerens blik. Collage-objekterne lægger op til, at beskueren skal tiltrækkes af billedet og kigge mere indgående på det, hvilket er medvirkende til, at den unge piges privatsfære krænkes.
Erzeb’et Bathory de Nassady, 1990
Olie, gummiring, silkeundertøj på lærred. 190,3 x 220,5 cm
Købt 12-1-1991
Inventarnummer: 738