Djævlens mælkebøtte, Skvalderkål og MODERN ATLAS

De to grafiske værker Djævlens mælkebøtte og Skvalderkål er begge fra 2004. De to store linoleumstryk måler hver næsten 1 x 1 meter.

Djævlens mælkebøtte er rød og hvid, mens Skvalderkål er blå og hvid. I de to grafiske værker ses en række tydelige ligheder med Anne Marie Plougs malerier i museets samling. Her er ligeledes tale om kraftige farver og genkendelige motiver. Samlingens tredje og sidste papirværk er derimod af en helt anden karakter.

Værket MODERN ATLAS fra 2014 er en kortbog, som vi kender dem fra før, vi alle begyndte at læse kort via GPS og mobiltelefonen. Bogens yderside er i hardcover, farven er lyseblå, og i nederste højre hjørne er der klistret en stjerne på den ellers helt blå forside. Når man slår op på bogens første kortside, opdager man, at alle kortene er blevet modificeret.

Alt andet end vejnettet er sirligt skåret væk, så der opstår smukke abstrakte mønstre, der ligger som et tykt grid hen over bogens sider. De enkelte sider i bogen er yderst skrøbelige, og man skal holde tungen lige i munden, når man bladrer i den.

De tre papirværker indgår i Horsens Kunstmuseums store samling af værker på papir. En samling der går tilbage til museets etablering. Dog skal det understreges, at museets indsamling af værker på papir ofte følger den enkelte kunstner som en form for appendix.

Djævlens mælkebøtte. 2004 (rød)
Købt den 20. februar 2005
Linoleumstryk, vandfarve (Graphic & Chemical). 960 x 965 mm