fbpx

Deep White, 2002

I den store skulptur ’Deep White’ har Michael Kvium ladet sine figurer træde ud af lærredet og indtage rummet. Skulpturen er skabt i forbindelse med et udstillingsprojekt på Esbjerg Kunstmuseum, hvortil Michael Kvium skabte en række stentøjsfigurer på Tommerup Teglværk under flere arbejdsophold. Han arbejdede side om side med den norske maler Kjell Erik Killi-Olsen (1952-), hvis keramiske værker også blev vist på udstillingen. Projektets idé var at lade de to malere arbejde tredimensionelt. Michael Kviums erfaring med skulptur var begrænset, så det var et relativt nyt land, han kastede sig over.

Resultatet af Michael Kviums arbejdsophold blev otte skulpturer, hvoraf ’Deep White’ er den mest komplekse. Skulpturen fremstiller ni nøgne, androgyne torsoer placeret i et hav af paraffin. Disse stentøjsfigurer er ens af udseende, men placeret hver for sig uden kontakt til hinanden. Selvom figurerne kun består af overkroppe, er det nærliggende at forestille sig, at deres kroppe fortsætter under overfladen. Illusionen af dybde er således effektiv.

Den hvide paraffin kan lede tankerne hen på et hav af sæd. Figurerne udtrykker forknythed og angst, selvom de står i ophavet til liv. Vi er tilbøjelige til at opleve dem som på vej ned mod døden i stedet for på vej mod livet. Det er den samme oplevelse man som beskuer får, når man ser maleriet ’Pale Painting’ skabt året efter.

Deep White, 2002
Stentøj, paraffin. Ca. 45 x 505 x 285 cm
Gave 1/7-2006 fra en række bidragsydere
Inventarnummer: 1132