Deep Forest, 2002
I ’Deep Forest’ befinder værkets skikkelse sig alene, midt ude i et dybt, brunt vildnis. Mennesket står nøgent og ene og nærmest opsluges af det vilde, uendelige krat, som udgør hele værkets baggrund. Titlen ’Deep Forest’ understreger det uendelige dyb, som naturen udgør bag mennesket placeret helt fremme ved lærredets kant, så kun overkroppen er synlig.
Farveholdningen i naturen og kroppen er én og samme, og de to nærmest smelter sammen i en symbiotisk samhørighed. Dog vidner værket ikke umiddelbart om et harmonisk forhold mellem mennesket og naturen, men virker nærmere varslende, angstfuldt og urovækkende. Naturen står som et dybt, uendeligt, mytisk vildnis, som truer med helt at opsluge individet.
Figurens placering ved lærredets nederste kant ud mod beskueren skaber et tilhørsforhold mellem beskueren og værkets hovedperson, som nærmest står i et og samme rum. Duknakket, bleg og skulende ud mod det dybe ukendte, udgør skikkelsen en for Michael Kvium typisk figur, som er både ingen og alle på én gang. Blottet og forsvarsløs midt i ingenmandsland uden for tid og sted. Mennesket må kæmpe sin egen individuelle kamp.
Deep Forest, 2002
Olie på lærred. 42,5 x 46,2 cm
Købt 1/9-2002
Inventarnummer: 1086